Nav gir best veiledning i de vanskeligste sakene
Undersøkelsen viser at tjenesten gjennomgående fungerer godt i de mest krevende sakene, som blir håndtert av egne økonomiske rådgivere. Mange av dem har utdanning innen økonomiske og administrative fag, og deltar hyppig på kurs og i nettverk for å holde seg faglig oppdaterte. Når det gjelder kartlegging og saksbehandling i enklere saker, er bildet mer sammensatt. IT-systemer som ikke tillater kommunikasjon på tvers av statlige og kommunale tjenester, oppleves som utfordrende. Svakheter i fagsystemene skaper også utfordringer i kontorenes kartleggingsarbeid.
Et tydelig funn er at den økonomiske rådgivningstjenesten bærer preg av store kommunale og individuelle variasjoner. Økonomisk rådgivning og veiledning er et komplekst fagområde som stiller krav til sosialfaglig, økonomisk og juridisk kompetanse. For at Nav-veiledere skal kunne gi god informasjon og veiledning om privatøkonomi og gjeldende regelverk, trengs opplæring og kompetanseheving. I tillegg trengs arenaer for erfaringsdeling og diskusjon, slik de økonomiske rådgiverne har i dag utenfor Nav-kontorene.
Terskelen må senkes
Det å ha økonomiske utfordringer kan være skambelagt og vanskelig å snakke om, og mange utsetter å søke hjelp til problemene har vokst seg store. Ifølge rapporten oppgir også mange Nav-veiledere i intervjuer at de kvier seg for å snakke med brukere om økonomi. Når utfordringene kommer for en dag i seneste laget, blir det mer krevende å få til gode løsninger. Ifølge rapporten er en av de viktigste forutsetningene for å få til en helhetlig og god økonomisk rådgivningstjeneste, nettopp at vi senker terskelen for å snakke om pengetrøbbel.
Økonomisk rådgivning er et satsningsområde for direktoratet, og rapporten blir viktig i den videre utformingen av innsatsen for å bidra til en helhetlig økonomisk rådgivningstjeneste i Nav-kontorene. Kunnskapen skal blant annet brukes i samarbeidet med landets statsforvaltere, for å videreutvikle kurstilbudet om økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning i Nav.
Fakta
- Kommunene er pålagt å ha en økonomisk rådgivningstjeneste, som skal være åpen for alle innbyggere. Tjenesten opplysning, råd og veiledning, som omfatter økonomisk rådgivning, er i praksis lagt til Nav-kontorene.
-
Prosjektet er gjennomført i perioden fra september 2023 til november 2024.
-
Undersøkelsen er basert på dokumentanalyse, en spørreundersøkelse rettet mot Nav-ansatte, og casestudier som omfatter intervjuer med Nav-leder, økonomiske rådgivere, Nav-veiledere og brukere av den økonomiske rådgivningstjenesten ved 12 kontorer. I tillegg har teamet fra Oxford gjennomført mange intervjuer med andre Nav-ansatte og representanter for statsforvaltere, banker, kreditorer og bruker- og interesseorganisasjoner. Se rapporten for detaljer.