KOSTRA
KOSTRA står for Kommune Stat Rapportering og er et nasjonalt informasjonssystem som gir styringsinformasjon om kommunal- og fylkeskommunal virksomhet.
KOSTRA-databasen administreres av Statistisk sentralbyrå (SSB), kommunene har plikt til å rapportere korrekt. SSB setter sammen KOSTRA-data til nøkkeltall som blant annet viser ressursbruk, effektivitet og prioritering.
For eksempel finner du tall om pleie- og omsorgstjenester, barnehagedekning og saksbehandlingstid.
Du kan også sammenligne egen kommune med andre, med regionale inndelinger og med landsgjennomsnittet.
- I KOSTRA-databasen kan du tilpasse nøkkeltalltabeller for fag- og tjenesteområder
- Statistikkbanken inneholder mer detaljerte tabeller.
Statsforvalteren skal veilede kommunene i hvordan de rapporterer økonomidata korrekt med bruk av arts- og fuksjonskontoplanen til KOSTRA.
Statsforvalteren er kommunenes førstelinjetjeneste og svarer på spørsmål om kontoplan. Kommuner kan kontakte Statsforvalterens fagpersoner.
Kommunal- og distriktsdepartementet har ansvaret for regnskapsrapportering, og innholdet i og oppbyggingen av kontoplanene.
SSB har ansvaret for rapporteringsløsningen til KOSTRA.
Du finner mer informasjon om KOSTRA hos SSB.