KOSTRA

KOSTRA står for Kommune Stat Rapportering og er et nasjonalt informasjonssystem som gir styringsinformasjon om kommunal- og fylkeskommunal virksomhet.

Publisert 28.06.2021

KOSTRA-databasen administreres av Statistisk sentralbyrå (SSB), kommunene har plikt til å rapportere korrekt. SSB setter sammen KOSTRA-data til nøkkeltall som blant annet viser ressursbruk, effektivitet og prioritering.

For eksempel finner du tall om pleie- og omsorgstjenester, barnehagedekning og saksbehandlingstid.

Du kan også sammenligne egen kommune med andre, med regionale inndelinger og med landsgjennomsnittet.

Statsforvalteren skal veilede kommunene i hvordan de rapporterer økonomidata korrekt med bruk av arts- og fuksjonskontoplanen til KOSTRA.

Statsforvalteren er kommunenes førstelinjetjeneste og svarer på spørsmål om kontoplan. Kommuner kan kontakte Statsforvalterens fagpersoner.

Kommunal- og distriktsdepartementet har ansvaret for regnskapsrapportering, og innholdet i og oppbyggingen av kontoplanene.

SSB har ansvaret for rapporteringsløsningen til KOSTRA.

Du finner mer informasjon om KOSTRA hos SSB.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.