Storkontroll av biloppsamlingsplasser
Fylkesmannen har gjennomført en landsomfattende kontroll av biloppsamlingsplasser. Hensikten var å sjekke om de håndterer bilvrakene forsvarlig. Resultatene fra kontrollen viste mange brudd på miljøregelverket.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
I Nordland fylke har vi kontrollert samtlige av de 9 aktive biloppsamlingsplassene som har tillatelse fra Fylkesmannen. Årets kontroll var en oppfølging av tidligere aksjoner i 2005 og 2011.
Kontrollaksjonen var et samarbeid mellom Fylkesmannen og Miljødirektoratet. Hovedmålet var å føre tilsyn med etterleving av kravene i utslippstillatelsen og avfallsforskriften, herunder å kontrollere at:
- bilene blir forsvarlig sanert for de viktigste fraksjoner av farlig avfall
- det ikke skjer forurensing til omgivelsene
- oljeutskilleren fungerer og brukes etter hensikten
- utsortert farlig avfall håndteres og videreleveres til godkjent mottakssystem
Alle skal kjenne til risiko for helsefare og forurensning til ytre miljø fra sin egen bedrift. En risikovurdering skal resultere i tiltak som kan redusere skade på helse og ytre miljø. 8 av 9 biloppsamlere hadde for dårlig eller manglende risikovurdering med hensyn til ytre miljø.
En del av innholdet i et bilvrak er klassifisert som farlig avfall. For eksempel inneholder bensin, diesel, motorolje og bremsevæske er farlige stoffer. 7 av 9 kontrollerte biloppsamlere hadde mangelfull håndtering av farlig avfall når det gjaldt lagring på fast dekke, sortering, merking og deklarering.
4 av 9 biloppsamlere hadde overskredet rammen i tillatelsen for antall biler de hadde lov å ta imot og lagret for mange bilvrak på området. 3 av disse har nå fått utvidet rammen sin etter søknad til Fylkesmannen.
Bilvrak med fare for lekkasje skal oppbevares på fast dekke som er koplet til oljeutskiller. Etablering av fast dekke er nå ivaretatt hos alle biloppsamlerne og er en betydelig forbedring siden 2005. Dette er et viktig bidrag til redusering av spredning av miljøgifter til grunnen. Det er imidlertid viktig at dimensjoneringen av oljeutskilleren følger etableringen av nytt fast dekke. Det er et stort potensiale for utslipp hvis ikke oljeutskilleren er riktig dimensjonert eller hvis fettløselige stoffer går i oljeutskilleren.
Driftsrutiner og utslippskontroll for oljeutskillere var mangelfulle hos 6 av de 9 kontrollerte biloppsamlerne. De manglet skriftlige driftsrutiner og kunne ikke dokumentere at det var gjennomført vedlikehold og kontroll av oljeutskilleren og renseeffekten.
Mellomlagring av bilvrak var et avvik hos 4 av 9 biloppsamlere. Usanerte bilvrak var ikke merket tilstrekkelig og stod ikke lagret på fast dekke - adskilt fra sanerte bilvrak. Noen av stedene ble det også stablet usanerte bilvrak i høyden utenfor fast dekke, slik at det medførte fare for lekkasjer til omgivelsene.
Selvplukk av bildeler skal kun foregå fra sanerte biler på et avgrenset område slik at bedriften kan påse at aktiviteten ikke medfører forurensning. 2 av biloppsamlerne hadde ikke ivaretatt dette kravet.
Hos 2 biloppsamlere var avvikene så alvorlige at vi måtte foreta ny kontroll. Vi stanset også mottak av bilvrak hos en av dem inntil avvikene var lukket.
Samtlige biloppsamlere har nå igangsatt tiltak for å rette opp i avvikene.