Til deg som arbeider i skolen
Hva gjelder med den nye opplæringsloven på skolemiljøområdet? Hva kan skolene fortsette med av arbeid som fungerer godt, og hva må endres?
Her finner du oppdatert informasjon om kapittel 12, korte filmer fra Udir om nulltoleranse og de ulike delpliktene i aktivitetsplikten, samt tidligere webinarer og filmer som fortsatt kan være til hjelp, selv om kapittel 9A har blitt til kapittel 12.
Ny lov - nye rettigheter og plikter på skolemiljøområdet
Selv om det er mye som er likt mellom den gamle opplæringsloven § 9A og den nye § 12, er det likevel noen forskjeller.
Inkludering som en del av retten til et trygt og godt skolemiljø
I opplæringsloven § 12-2 står det nå at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
Fortsatt aktivitetsplikt, men noen endringer
Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elever skal ha et trygt og godt skolemiljø. Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Skolen har en aktivitetsplikt som de skal oppfylle. Denne inneholder fem handlingspunkter, og et krav om å dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten.
1. Alle som arbeider på skolen skal følge med på hvordan elevene har det (opplæringsloven § 12-4 første ledd).
2. Alle som arbeider på skolen, skal (…) om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev (opplæringsloven § 12-4 første ledd).
3. Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø (opplæringsloven § 12-4 andre ledd).
4. Skolen skal snarest undersøke saken (opplæringsloven § 12-4 andre ledd).
5. Skolen skal snarest (…) rette opp situasjonen med egna tiltak (opplæringsloven § 12-4 andre ledd). Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. Der skal det stå hvilket problem tiltakene skal løse, hvilke tiltak skolen har planlagt, når tiltakene skal gjennomføres, hvem som er ansvarlig for gjennomføringen av tiltakene, og når tiltakene skal evalueres (opplæringsloven § 12-4 tredje ledd).
Dersom en som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen, krenker en elev, skal vedkommende straks melde fra til rektor. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen, med mindre meldingen er åpenbart grunnløs (opplæringsloven § 12-5).
Skolen skal dokumentere det som gjøres
Skolen må i tillegg til å lage en aktivitetsplan, dokumentere hvordan delpliktene i aktivitetsplikten blir oppfylt. Formålet med dokumentasjonen er å bidra til effektive arbeidsprosesser, å bidra til rettssikkerhet for elev og foreldre, og av hensyn til overprøving fra Statsforvalteren i enkeltsaker og tilsyn. Skolen skal dokumentere i den formen og det omfanget som er nødvendig.
Tidligere publiserte webinarer og filmer om skolemiljø
Selv om retten til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring nå er regulert i opplæringsloven § 12-2, gjelder fortsatt de samme rettighetene og kravene til skolen som blir presentert i filmene under. Disse filmene refererer til tidligere opplæringsloven § 9A, men innholdet er fortsatt aktuelt.
Inkluderende skolemiljø med Guttorm Helgøy (jan 2021)
Barns rett til å bli hørt (des 2020)
Særskilt sårbare elever (nov 2020)