Søknad om endring av tillatelse – Tranamarka gjenvinningsstasjon – Steinkjer kommune

Høringsfrist:
7. mars 2025

Steinkjer kommune enhet renovasjon søker om oppdatert tillatelse etter forurensningsloven til drift av Tranamarka gjenvinningsstasjon. Søknaden er anmodet av Statsforvalteren.

Publisert 06.02.2025

Steinkjer kommune har sendt inn en søknad til Statsforvalteren om endring av tillatelse etter forurensningsloven til drift av Tranamarka gjenvinningsstasjon i Steinkjer kommune.

Gjenvinningsstasjonen har vært i drift siden 1960-tallet, men har tidligere vært regulert gjennom en felles tillatelse for både gjenvinningsstasjonen og Tranamarka deponi, som ligger i samme område. Det er behov for å skille ut drift av gjenvinningsstasjonen i en egen tillatelse, og oppdatere tillatelsen i tråd med nye regelverk og føringer nasjonalt og fra EU (bl.a. EUs industriutslippsdirektiv). Aktiviteten på gjenvinningsstasjonen vil i all hovedsak fortsette som tidligere.

Søknaden
Søknaden (tilgjengelig i menyen til høyre) redegjør for driften av anlegget, og hvordan det er vurdert belastning på ytre miljø.

Innhold i en tillatelse
Anlegg for mellomlagring av avfall krever særskilt tillatelse etter forurensningsloven. I en tillatelse settes det vilkår som skal ivareta ytre miljø, som blant annet grenseverdi til støy, kontroll på utslipp til vann, tiltak mot flygeavfall, og lignende.

Alle gitte tillatelser er tilgjengelig på www.norskeutslipp.no.

Frist for merknader
Vi ber om at eventuelle merknader til søknaden sendes til Statsforvalteren i Trøndelag, postboks 2600, 7734 Steinkjer eller på e-post til sftlpost@statsforvalteren.no senest 7. mars 2025. Merknadene bør merkes med vårt saksnummer, 2018/7357.