Statsforvalteren i Trøndelag er med i prosjekt om lokal og samisk mat i skolen
Statsforvalteren i Trøndelag deltar i interregprosjektet SYSTER gastronomi, som skal styrke læring om lokal og samisk mat i skolen.
I prosjektet jobbes det blant annet med å utarbeide en digital verktøykasse for mat og helsefaglærere. Det settes også søkelys på skolemåltidet.
Syster Gastronomi-prosjektet jobber med samisk og lokal mat i skolen, og lager en digital verktøykasse for mat- og helsefaglærere. Da er det ikke til å unngå at man kommer inn på temaet om skolemat og skolelunsj, særlig siden prosjektet samarbeider med svenske skoler og lærere. For der har de jo hatt skolelunsj siden krigen!
Fordelene ved å ha skolemåltid for barn og unge er mange. De får sunne og næringsrike måltider med gode matopplevelser i løpet av skoledagen.
Skolemat kan være med og bidra til forebyggende helsearbeid og gode matvaner. Skolemat er inkluderende og likt for alle, og kan bidra til forebygging av psykisk helse. Prosjektet har blant annet lært at på svenske skolekjøkken spises det mer mat på fredager og mandager.
Får vi lokalmat på bordene i lunsjen på skolen, vil dette styrke barn og unges forhold til regionens mangfoldige matproduksjon, og lokalmat støtter bærekraftige samfunn.
Lokalmat som beredskap
En annen ting prosjektet har lært fra Sverige, er at godt utstyrte kjøkken på skoler gir økt beredskap i distriktene. Det er lagringsplass for mat med muligheter for å lage mange måltider og med en logistikk som kan favne mange.
Prosjektet jobber for å gi mat- og helsefaglærere verktøy i undervisningen. Kanskje kan prosjektet ha ringvirkninger inn mot en bredere lokalmatframtid også?
Prosjektet Syster Gastronomi er et Interreg Sverige-Norge prosjekt som medfinansieres av EU. På norsk side jobber Statsforvalteren i Trøndelag og Oi! Trøndersk Mat og Drikke sammen med skoler fra Røros, Snåsa, Røyrvik og Åfjord kommuner. Prosjektet er bokstavelig talt grenseoverskridende; med Torsta AB i Sverige og skoler, lærere og kokker fra kommunene Härjedalen, Strömsund, Östersund og Krokom.
Økt kunnskap om samisk og lokal mat skaper matglede og kulturforståelse hos skolebarn.