Finansiell sikkerhet for farlig avfall
Alle virksomheter som har tillatelse til å motta, mellomlagre og/eller behandle farlig avfall, må ha finansiell sikkerhet til dekning av kostnader med håndtering av alt farlig avfall ved nedleggelse, konkurs eller betalingsproblemer.
Krav om finansiell sikkerhet
Alle virksomheter som har tillatelse til å motta, mellomlagre og/eller behandle farlig avfall har krav om å etablere finansiell sikkerhet. Sikkerheten skal dekke kostnader som staten kan få om den må ta hånd om avfallet dersom virksomheten legges ned, går konkurs eller får betalingsproblemer. Kravet står i vedlegg 4 (punkt 4) til avfallsforskriften kapittel 11.
Hvem skal stille finansiell sikkerhet?
Private selskaper skal stille finansiell sikkerhet. Det samme gjelder private selskap eller aksjeselskap som utfører oppgaver for rene kommunale mottak eller interkommunale mottak. Tilsvarende gjelder dersom kommunen organiserer sitt mottaksanlegg i et AS med begrenset ansvar.
Kommunene er unntatt fra kravet
Kommunene er unntatt fra kravet om finansiell sikkerhet, fordi økonomibestemmelsene i kommuneloven sikrer at kommunene ikke kan gå konkurs.
Sikkerhetens størrelse
Den finansielle sikkerheten skal dekke kostnadene som maksimalt kan tenkes å oppstå ved videre håndtering av mottatt farlig avfall. Sikkerhetens størrelse skal beregnes ut fra den maksimale lagringsmengden som virksomheten kan mellomlagre i henhold til tillatelsen. Beløpet fastsettes basert på en beregning av maksimal kostnad inkludert merverdiavgift.
Virksomheten må legge frem beregningsforslag
Det er virksomheten selv som skal legge frem forslag for alle kostnadene som kan tenkes å oppstå ved håndtering (emballering, sikring, omlasting, transport, analyser, levering, tilsyn og lignende) av det farlige avfallet på anlegget. Dette gjøres ved å fylle ut en mal fra forurensningsmyndigheten (se dokument i høyremenyen). Summen av disse kostnadene er det beløpet det skal stilles sikkerhet for. Forurensningsmyndigheten skal vurdere beløpet og den fremlagte dokumentasjonen, og når dette anses tilstrekkelig, blir beløpet godkjent.
Kontopant eller påkravsgaranti
Virksomheten kan velge å etablere den finansielle sikkerheten i enten kontopant eller påkravsgaranti, i en norsk bank. Virksomheten skal, i samråd med bank, fylle ut en mal som fås på forespørsel hos forurensningsmyndigheten.
Dersom det er aktuelt å stille annen type sikkerhet må dette avklares med forurensningsmyndigheten.
Vurdering hvert femte år
Virksomheten skal, hvert femte år, eller oftere om forurensningsmyndighetene krever det, vurdere om sikkerhetsstillelsen er tilstrekkelig. Prisstigning og andre forhold kan gjøre at det sikrede beløpet må endres. Når vurderingen er foretatt, skal den rapporteres i forbindelse med virksomhetens egenkontrollrapportering (årsrapport).
Myndighet
Virksomhetene skal kun forholde seg til den myndigheten (Statsforvalteren eller Miljødirektoratet) som har gitt tillatelse. Statsforvalteren er myndighet på de fleste virksomhetene som mottar og mellomlagrer farlig avfall, mens Miljødirektoratet er myndighet på de fleste virksomhetene som behandler farlig avfall.