Arbeidet med ny modell for kompetanseutvikling for barnehage og skole i Innlandet

Samarbeidsforum Innlandet er i god prosess i arbeidet med implementering av ny modell for kvalitet- og kompetanseutvikling i barnhehage og skole.
Fra 2026 innføres nytt og helhetlig system for kvalitet og kompetanseutvikling i barnehage og skole - SKK, som har som intensjon at det skal tenkes enda mere helhetlig rundt kompetanseutvikling. I tillegg til kollektiv kompetanseutvikling skal man nå se blant annet videreutdanning, veiledningsorningen av nyutdannede og lederutvikling som en del av en helhetlig "vev" for utvikling av kvalitet i barnehager og skoler. Ambisjonen er at alle ansatte skal få muligheten til å utvikle seg slik at kvaliteten på tjenestene barna mottar blir bedre.
Målet er at sektoren skal oppleve den nye modellen som mer fleksibel i forhold til dagens ordning hvor man oppererer med tre noe adskilte tilskuddsordninger. Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekomp), desentralisert ordning for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole (Dekomp) og kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (Koløft) fases dermed ut ved årsskifte.
Sammarbeidsforum i Innlandet og de regionale parnerskapene har siden Dekomp ble etablert rundt 2018 jobbet godt med de nasjonale tilskuddsordningene, og disse møtearenaene har befestet seg som viktige arenaer for samhandling og lærende møter. Ute i barnehagene og klasserommene meldes det om gode og konstruktive utviklingsarbeid, og at kompetanseutviklingen kommer barn og elever tilgode. Kompetanseutviklingen skal være definert lokalt og blir gitt av et universitets- eller høyskolemiljø. Dette er med på å sikkre det dobble formålet, med at nye erfaringer fra praksis blir tatt med tilbake til lærerutdanningene.

Ny overordnet plan for kompetanseutvikling i Innlandet fra 2026
Samarbeidsforum i Innlandet har gjennom 2025 arbeidet med evaluering av tidligere overordnet plan, og laget prioriteringer for hva som er ønskelig å videreføre i den nye ordningen og i ny overordnet plan. At samarbeidsforum skal være noe mere en et fora for tilskuddsforvalting, er det bred enighet om. Det er også ønskelig å videreføre arbeidsmetodikken som bygger på lærende møter, hvor relevant forkningsbaserte teorier blir knyttet opp mot utfordringsbildet i sektoren.
Likevel er det en del punkter som enda ikke er på plass i kommende overordnet kompetanseplan, men gjennom ekstra fysiske møter i sammarbeidsforum før utgangen av 2025 håpes det på at vi kommer i mål med en ny overordnet plan før 2026.
Takk til regioner, UH og medlemmer i samarbeidsforum for godt arbeid så langt!
Kontaktpersoner
Lenker

