Statsforvalteren i Innlandet avslår søknad fra Gjøvik kommune om fradeling av tomt til høydebasseng
Statsforvalteren avslår søknad om fradeling av tomt til høydebasseng. Tiltaket er planlagt lagt på dyrkamark i et LNF-område. Selv om det er samfunnsinteresser forbundet med tiltaket er hensynet til jordvern og driftsmessige ulemper for landbruket tillagt særlig vekt ved avgjørelsen
Gjøvik kommune vil etablere høydebasseng i forbindelse med utbygging av boligfeltet Østby Terrasse. Høydebassenget skal oppføres på egen tomt og det er utarbeidet et forslag som innebærer fradeling og bygging på et areal som delvis er dyrkamark og delvis innmarksbeite. Det er Gjøvik kommune som er grunneier.
Statsforvalteren har behandlet saken etter jordloven ettersom Gjøvik kommune ikke selv har myndighet til å fatte vedtak.
I avveiningene mellom samfunnsinteressene og bl.a. jordvern har Statsforvalteren vurdert at jordvernet ikke kan tilsidesettes på det grunnlaget som saken bygger på. I dette ligger at Gjøvik kommune ikke har vurdert alternativer til å legge høydebassenget på dyrkamark enda det ligger uproduktive arealer rett ved siden av den planlagte tomta. Statsforvalteren har også bemerket at Gjøvik kommune så sent som i 2024 vedtok reguleringsplan for Østby terrasse og at det er en svakhet ved kommunens planlegging at ikke også høydebassenget ble innregulert.
Vedtaket ligger som lenke på høyre side.