Fjøs i strid med arealformålet

Bilde: Pixabay.com

Statsforvalteren omgjør Lillehammer kommunes vedtak og avslår søknad om oppføring av to karantenefjøs.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 07.03.2022

Bakgrunn

På vegne av Geno SA har Borgedal Bygg AS søkt om oppføring av to fjøs og én garasje på en eiendom langs Hunderfossvegen, nord i Lillehammer kommune. Formålet med søknaden er å etablere to karantenefjøs for kalver tilknyttet Genos virksomhet.

 

Lillehammer kommune innvilget byggetillatelse i vedtak datert 25. oktober 2021. I tillatelsen har kommunen lagt til grunn at tiltaket er i tråd med arealformålet (LNF) i kommuneplanen.

 

På samme dag som kommunens vedtak, klaget Ingeborg Huuse på vedtaket. Hun eier Huse gård og er nabo til den aktuelle eiendommen. Huuse klager på vedtaket fordi hun først og fremst mener tiltaket er næringsvirksomhet og derfor i strid med LNF-formålet. Saken havnet etter dette på Statsforvalterens bord.

 

Landbruks-, natur- og friluftsformål

Den aktuelle eiendommen er avsatt til landbruks-, natur- og friluftsformål (LNF) i kommuneplanens arealdel for Lillehammer kommune. Arealformålet tillater kun tiltak som er nødvendige for landbruksdrift og gårdtilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag («stedbunden næring»).

 

Det er en forutsetning at gårdstilknyttet næringsvirksomhet kommer som et tillegg og supplement til en ellers eksisterende landbruksdrift, og at det er denne som er hovedvirksomheten på eiendommen.

 

Tiltaket er i strid med arealformålet

Statsforvalteren har kommet til et annet resultat enn kommunen og mener tiltaket er i strid med LNF-formålet i kommuneplanen.

 

Ved behandlingen av saken har Statsforvalteren lagt avgjørende vekt på at tiltaket ikke knytter seg til noen produksjon på gården (Sletten) eller det behovet gården har for varer og tjenester. Virksomheten er heller ikke basert på eller tilpasset gårdens eget ressursgrunnlag. Selv om tiltaket har mange likhetstrekk med tradisjonell landbruksdrift bærer likevel tiltaket preg av å være industri-/næringsvirksomhet, og som ikke har samme lokaliseringsbehov som virksomhet knyttet til tradisjonell landbruksdrift.

 

Statsforvalteren har forståelse for at tiltaket er avhengig av tilstrekkelig plass og at plasseringen kan virke gunstig med hensyn til den øvrige arealbruken i området, og Genos virksomhet i regionen. Men ettersom tiltaket ikke knytter seg til noen stedlig landbruksdrift, kan vi ikke se at tiltaket er i tråd med arealformålet i kommuneplanen.

 

Tiltaket kan derfor bare tillates etter planendring, reguleringsplan eller dispensasjon.

 

Ugyldig vedtak

Ettersom tiltaket er i strid med arealformålet, hadde Lillehammer kommune ikke kompetanse til å gi byggetillatelse. De skulle derfor ha avslått søknaden med veiledning om mulighetene for å søke om dispensasjon. Kommunens vedtak er derfor ugyldig.

 

Statsforvalterens klageavgjørelse kan du lese her.