Flaterydding – presisering fra Landbruksdirektoratet
Landbruksdirektoratet har endret teksten om flaterydding på sin nettside om hva skogfond kan brukes til.
Det innebærer en presisering av at deler av kostnadene knyttet til flaterydding som gjennomføres som en del av forhåndsrydding før hogst, kan dekkes med skogfond. Det innebærer at vi må endre noe på vår praksis i Vestfold og Telemark.
I våre fylker Vestfold og Telemark har vi hatt praksis for at når flaterydding har vært gjennomført samtidig med forhåndsrydding før hogst, har kommunen kunnet godkjenne bruk av skogfond for å dekke inntil 50 % av kostnaden, og maksimalt inntil 200 kr pr. dekar, som flaterydding. Resterende kostnad er forhåndsrydding før hogst, en driftskostnad som ikke kan dekkes med skogfond.
Presiseringen fra Landbruksdirektoratet innebærer at kommunen i hver enkelt sak må gjøre en konkret vurdering av om flaterydding er nødvendig for å sikre tilfredsstillende foryngelse etter hogst og hvor stor del av kostnaden som er knyttet til flateryddingen. En sjablonmessig godkjenning av kostnad til flaterydding, slik vi har hatt i Vestfold og Telemark, er for generell. Presiseringen fra Landbruksdirektoratet krever at kommunen konkret fra sak til sak vurderer hvor stor del av kostnaden som er knyttet til flaterydding.
Som regel vil kommunen motta refusjonskravet for flaterydding etter at tiltaket er gjennomført. Det kan derfor være vanskelig for kommunen å vurdere om tiltaket var nødvendig for å få opp tilfredsstillende foryngelse og hvor stor del av kostnaden som var knyttet til flaterydding. Her må kommunen bruke skjønn og lokalkunnskap og eventuelt ta kontakt med tømmerkjøper for å få informasjon fra de som har planlagt hogsten. Kommunens vurdering bør komme frem av vedtaket.
Flatrerydding som gjennomføres etter hogst kan i sin helhet dekkes med skogfond, forutsatt at tiltaket anses nødvendig for å få opp tilfredsstillende foryngelse etter hogst.
Les mer her: Hva kan dekkes og ikke dekkes av skogfond - Landbruksdirektoratet