Reaksjoner på miljøkriminalitet

Statsforvalteren bruker et bredt spekter av virkemidler for å sørge for at miljøregelverket blir fulgt og følge opp de som bryter det.

Vi skiller mellom sanksjoner og forvaltningstiltak. Sanksjoner har som mål å straffe de som har begått et lovbrudd. Forvaltningstiltak brukes for å stoppe ulovligheter og å sikre at reglene følges framover.

Sanksjoner mot miljøkriminalitet

Statsforvalteren bruker to former for sanksjoner: anmeldelser og overtredelsesgebyr.

Anmeldelser til politiet

Statsforvalteren anmelder som regel lovbrudd der det er skade eller fare for skade på miljøet.

Vi anmelder også der hvor det er gjentatte lovbrudd fra samme aktør eller person, eller der hvor lovbruddene skyldes manglende respekt for regelverket.

I tillegg til å anmelde, kan vi følge opp lovbrudd med andre forvaltningstiltak.

Etter at et lovbrudd er anmeldt, er det politiet som følger opp lovbruddet videre. Vi kan på forespørsel fra politiet bistå med faglig kunnskap, men har ellers ingen innvirkning på etterforskningen eller spørsmålet om passende straff.

Overtredelsesgebyr

Statsforvalteren kan (fra 1.1.2025) sanksjonere mindre alvorlige lovbrudd med overtredelsesgebyr.

Vi kan gi overtredelsesgebyr ved brudd på bestemmelser i

Overtredelsesgebyr likner på bot, men regnes ikke som straff etter straffeloven eller Grunnloven. Overtredelsesgebyr vil derfor ikke vises på en vandelsattest, eller ha andre konsekvenser slik en straff kan ha. Overtredelsesgebyr regnes som straff etter Menneskerettskonvensjonen, vi kan derfor ikke både anmelde og gi overtredelsesgebyr.

Slik er veien fra lovbrudd til overtredelsesgebyr

 

Andre tiltak mot miljøkriminalitet

Når vi er forurensningsmyndighet, kan vi i tillegg til å anmelde lovbrudd eller ilegge overtredelsesgebyr, også bruke en rekke forvaltningstiltak for å sikre at regelverket og tillatelsene som er gitt blir fulgt.

Vi kan bruke virkemidlene hver for seg, eller i kombinasjon med hverandre.

Veiledning

En stor del av vårt forebyggende arbeid skjer gjennom veiledning.

Veiledningen kan skje i form av generell veiledning om regelverket på våre nettsider, via sosiale medier eller rettet mot bestemte bransjer eller aktører.

Vi kan også veilede personer eller bedrifter direkte i forbindelse med tilsyn.

Økt kontroll

Vi driver risikobasert tilsyn. Det innebærer at vi prioriterer å følge opp områder eller virksomhet der vi ser at risikoen for og konsekvensen av overtredelser er stor.

Vi kan øke kontrollvirksomheten hvis det for eksempel har kommet nye regler, hvis aktiviteten til en virksomhet eller på et område har økt eller endret seg, eller at vi ved tidligere kontroll har avdekket overtredelser.

Pålegg

Vi kan gi bedrifter eller personer pålegg om å rette opp forhold som er i strid med loven eller vedtak med hjemmel i loven. Det kan for eksempel innebære rydding, fjerning, sanering eller andre avbøtende tiltak for å stanse, fjerne eller begrense inntrådt forurensning og/eller ulovlige forhold. eller andre tiltak.

Vi kan også gi pålegg om å stanse et tiltak når det er fare for at en pågående aktivitet kan føre til skade eller vi kan pålegge en bedrift å gjennomføre tiltak for å hindre forurensning, når det er fare for det.

Vi gir pålegg dersom vi har grunn til å tro at et tiltak som noen har plikt til å utføre, ikke blir utført på eget initiativ. Vi kan også gi pålegg dersom det er behov for å konkretisere hvilke tiltak som må til for å ivareta miljøet.

Direkte gjennomføring

Dersom en bedrift eller person ikke gjør det vi har pålagt dem å gjøre, kan vi sørge for at tiltakene blir gjennomført, jf. forurensningsloven § 74

Vi kan da kreve at personen eller bedriften betaler utgiftene fra gjennomføringen av tiltakene, jf. forurensningsloven § 76

Tvangsmulkt

Et vedtak om tvangsmulkt innebærer at noen må betale en sum penger dersom de ikke har gjort det de er pliktig til innen en gitt frist.

Vedtaket skal si tydelig hva vedkommende må gjøre for å unngå at tvangsmulkten påløper. Fristen skal settes slik at det rent faktisk er mulig å oppfylle plikten tidsnok.

Vi bruker tvangsmulkt som et virkemiddel for å rette opp i ulovligheter som avdekkes på tilsyn og når pålegg ikke er fulgt opp innen fristen. Ikke som straff, men for å stanse eller begrense en ulovlig aktivitet.

Vi varsler et stort antall tvangsmulkter som aldri fører til vedtak. Det skyldes at den som blir varslet innretter seg innen fristen, slik at det ikke lenger er nødvendig å vedta tvangsmulkt. I disse tilfellene har varslene om tvangsmulkt virket etter sin hensikt.

Endre eller trekke tilbake en tillatelse

Hvis en bedrift eller person bryter vilkårene i en tillatelse, kan vi endre vilkårene eller legge til nye vilkår, for å sikre at regelverket blir fulgt. Mulige endringer kan f.eks. være reduksjon i rammene eller begrensninger i driftstider.

Hvis en bedrift over tid viser seg ute av stand til å etterleve kravene som er satt, kan vi også trekke tillatelsen.

 

 

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Tips oss om ulovlige miljøforhold

Du kan tipse oss om ulovlige miljøforhold ved bruk av skjemaet «Forurensning – tips, bekymringsmelding eller klage» som du finner i skjemaoversikten.

Lenke til skjemaoversikten

I tillegg til å motta tips, avdekker vi lovbrudd ved å gjennomføre tilsyn hos bedrifter.

Du kan lese mer om tilsyn med miljøregelverket her.

 

Ved akutt forurensing, ring 110!

Miljøavdelingen gir faglige råd til Kystverket og kommunene om hvordan de skal ta vare på naturen i en akutt situasjon.

Les mer om Statsforvalteren sine oppgaver ved akutt forurensing.

Kontakt oss

Fagsjef Forurensning:
Siv Hege Wang Grøvo
Telefon 33 37 23 18

E-post
sfvtpost@statsforvalteren.no

All kontakt på e-post blir behandlet etter samme prosedyre, og blir lagt inn i postjournalen. Ved spørsmål angående en spesifikk sak, ber vi om at du oppgir saksnummer.

Gjelder saken personsensitive opplysninger, kan du òg sende sikker melding