Nå blir post til private virksomheter sendt digitalt via Altinn
Jobber du på et lege- eller advokatkontor som frem til nå har fått papirbrev fra Statsforvalteren? Fra denne uka går vi over til å sende disse brevene digitalt. Virksomhetene må selv gi sine tilsatte riktige tilganger i Altinn.
Denne uken tar Statsforvalteren i bruk tjenesten «taushetsbelagt post» i Altinn. Det betyr at virksomheter som før har fått papirbrev fra oss, nå får brevene fra Statsforvalteren i Altinns innboks.
Sørg for riktig tilgang i Altinn
Virksomheter må sørge for at de som behandler posten har riktige tilganger i Altinn. Uten slik tilgang vil ikke brev fra Statsforvalteren være synlige i Altinns innboks. Les mer her om hvordan slik tilgang gis i Altinn: tildeling av roller og rettigheter i Altinn.
Får varsel via e-post og SMS
Statsforvalteren varsler virksomheter om sending av taushetsbelagt post med melding til den e-postadressen og/eller telefonnummeret (SMS) som virksomheten har registrert i Altinn. Hvis taushetsbelagt post ikke er lest, sender vi en påminnelse etter 7 dager.
Bakgrunn
Målet er at all posten vår skal sendes digitalt. Dette gjør vi med bakgrunn i pålegg i Digitaliseringsrundskrivet.
Eksempel på en varselmelding
DIN VIRKSOMHET, har mottatt en taushetsbelagt melding fra STATSFORVALTEREN I XX. For å få tilgang til meldingen, er det nødvendig at noen i DIN VIRKSOMHET har fått tildelt rollen «Taushetsbelagt post fra det offentlige» i Altinn. Dersom dere er usikre på om noen har slik tilgang, anbefaler vi sterkt at dette sjekkes. Les mer om å gi tilgang til rollen «Taushetsbelagt post» på Altinns nettsider.