Statsforvalteren i Rogaland har gitt uttalelse til Regionalplan for Preikestolen og Lysefjordområdet
Målsetningene om å ta vare på natur, kulturmiljø og landskap er gode, men vi er i tvil om planforslaget i tilstrekkelig grad sikrer at disse intensjonene blir ivaretatt.
Regionalplanen skal gi regionen en strategisk retning for å sikre bærekraftig reiselivsutvikling av Lysefjordområdet som samtidig sikrer at friluftslivs-, natur- og kulturmiljø og landskapsverdiene tas vare på for framtidige generasjoner. Det er gitt egne retningslinjer om ivaretakelse av viktige verdier, men samlet frykter vi at planforslaget i større grad legger til rette for næringsutvikling enn for å ivareta de viktige nasjonale og regionale verdiene som finnes i området i dag.
En omforent regionalplan for Preikestolen og Lysefjordområdet kan bli et viktig verktøy for ivaretakelse av viktige nasjonale og regionale verdier i området. Bevaring av natur- og kulturmiljø, landskap og landbrukets ressursgrunnlag i området er viktig for å opprettholde den unike opplevelsen som besøkende til området får. Felles målsetninger og regional prioritering av utvalgte destinasjoner i planområdet kan bidra til en samlet innsats for utviklingen av området.
Vi er imidlertid bekymret for at planens gode intensjoner om bevaring av natur- og kulturmiljø og landskap står i fare for å bli overskygget av ønsket om utvikling og økning i reiselivsnæringen. I uttalelsen har vi særlig pekt på manglende omtale og vurdering av landbrukets rolle i området, støyproblematikk knyttet til båttrafikk, og økt tilrettelegging for flere besøkende inn i det som i dag er relativt uberørte området gjennom tiltak som vandreruten og forslag om ny sykkelrute og lyssetting av sti til Preikestolen.
Utfordrende arealstrategi
Det er utarbeidet en arealstrategi i planarbeidet som skal legges til grunn for planlegging og arealforvaltning i Lysefjorden på alle nivå. En tydelig og omforent strategi for hvilke områder det skal satses på utvikling av, vil være et viktig virkemiddel for å skjerme store natur- og landskapsverdier.
Arealstrategien var omforent fra prosjektgruppa og rådet ved framlegging til politisk behandling. Ved politisk behandling ble det gjort endringer i arealstrategien. Dersom regionalplanen blir vedtatt med The Bolder vist som en destinasjon for utvikling i arealstrategien vil vi be om at dette spørsmålet blir lagt fram for KDD for endelig vurdering, jf. plan- og bygningsloven § 8-4. Dette med grunnlag i vesentlig konflikt med nasjonale landskapsverdier i området.
Spørsmål om videre utvikling i dette området har nylig vært behandlet i mindre reguleringsendring (2020) og dispensasjonssøknad (2023). Dispensasjonssøknaden gjaldt avvik fra fastsatt BYA og byggehøyde i gjeldende reguleringsplan for området. Vi påklagde Strand kommunes vedtak om å gi dispensasjon som omsøkt, med henvisning til påvirkningen som tiltaket ville ha på et nasjonalt viktig landskap.
Vi påpekte videre at reguleringsplan for området, utarbeidet og først vedtatt i 2007, i begrenset grad har vurdert den samlede landskapsvirkningen av den planlagte utviklingen i området. Vi anbefalte derfor at reguleringsplanen for området ble oppdatert gjennom en endring med full planprosess.