Desentralisert kompetanseutvikling

Oppdatert 02.09.2024

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole skal bidra til at alle skoleeiere gjennomfører kompetansetiltak i samarbeid med universitet og høgskoler. Behovene for kompetanseutvikling skal være basert på lokale analyser og faglig dialog med universitet eller høgskole. Tiltakene skal bidra til kollektiv kompetanseutvikling som utvikler hele skolen.

Ordningen skal bidra til å gjøre arbeid med kompetanseutvikling mer forutsigbart og langsiktig for både skoleeiere, universitet og høyskoler.

Målgruppe for kompetansetiltakene

Målgruppe for tiltakene er alle ansatte i grunnskoler og videregående skoler som deltar i desentralisert ordning.

Melde kompetansebehov

Det er eiere av offentlige og private grunn-, og videregående skoler som analyserer kompetansebehovet og deretter melder behov for kompetanseutvikling til Statsforvalteren. Et nettverk av eiere kan velge å gå sammen om å melde behov for kompetanseutvikling. 

Tilskuddsordning

Behovsmeldinger som innvilges utløser økonomisk støtte til skoleeiere og universitet og høgskoler  som deltar i arbeidet. Midlene utbetales av Statsforvalteren.

Tildelte midler skal brukes til etterutdanning, kollektiv kompetanseutvikling for ansatte i skolen, og favne så mange medarbeidere som mulig ved skolen. Midlene kan ikke brukes til individuelle videreutdanninger for ledere eller ansatte ved skolen.

Egenandel for skoleeiere

I desentralisert ordning stilles det krav til alle skoleeiere om å bidra med en egenandel på 30 prosent av det statlige tilskuddet. Egenandelen kan være helt eller delvis i form av lønn/frikjøp, dersom skoleeier mener det er mest hensiktsmessig for utviklingsarbeidet.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Publisert 18.12.2023

Digitale ressurser om bekymringsfullt fravær

Fravær, uansett årsak, får både sosiale og faglige konsekvenser for barn og elever. Det er derfor viktig at barnehager og skoler jobber forebyggende, og håndterer bekymringsfullt fravær, tidlig og godt. Dette arbeidet fordrer god systematikk; ikke fra enkeltansatte – men fra hele kollegiet.


Publisert 29.06.2022

Oppdaterte styringsdokumenter for Dekom i Trøndelag

Samarbeidsforum for Dekom i Trøndelag har nylig revidert styringsdokumentene som rammer inn arbeidet med forvaltningen av ordningen her i Trøndelag.


Publisert 07.05.2020

Skriveramme for skoleutvikling i DEKOM

God planlegging er en viktig del av all skoleutvikling. En plan for skoleutviklingen synliggjør målene, tydeliggjør milepæler for arbeidet, beskriver virkemidlene, og synliggjør også hvem som er ansvarlig for hva.


Publisert 12.12.2019

Utdanningsdirektoratet presenterer nye læreplaner i Trøndelag

Vi fikk nylig fastsatt nye læreplaner i fag. De skal tas i bruk fra neste skoleår. Utdanningsdirektoratet var i høst på besøk i Trøndelag for å informere, og gi gode råd til skoler og skoleeiere om arbeidet med de nye læreplanene.