Webinar om endringene av spesialundervisning i ny opplæringslov

Begrepet "spesialundervisning" er endret i den nye opplæringsloven. På denne siden finner du et webinar der du får informasjon om de viktigste endringene på området.

Den nye opplæringsloven skal være mer oppdatert, mer tilgjengeleg, mer forståelig og mer tilpasset dagens samfunn og hverdagen i den norske opplæringssektoren.

I dette webinaret på fem deler, som Statsforvalteren i Møre og Romsdal står bak, kan du velge ut det du ønsker mer kunnskap om. 

Målgruppe:

Målgruppe for webinarene er ansatte i grunnskolen, videregående opplæring, PPT og skoleeier. 

Introduksjon - 01:21 minutt

 

Del 1. Ny lov - mer brukervennlig - 07:14 minutt

I første del av webinaret får du overordnet informasjon om kapittel 11 i den nye loven, og informasjon om saksgangen for tilrettelegging. Hver fase blir gjennomgått: vurdering av tilfredsstillende utbytte av opplæringen (§ 11-2), PP-tjenesten (PPT) sin rolle i de tidlige fasene, tilpassa opplæring (§ 11-1), intensiv opplæring på 1. - 4. trinn (§ 11-3), og informasjon om når det er behov for sakkyndig vurdering.

Del 2. Retten til spesialundervisning blir tre ulike rettigheter - 05:01 minutt

Det som vi tidligere omtalte som spesialundervisning, blir i ny opplæringslov delt i tre ulike rettigheter; personlig assistanse (§ 11-4), fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler (§ 11-5), og individuelt tilrettelagt opplæring (§ 11-6). I denne delen får du informasjon om de ulike rettighetene. 

Individuelt tilrettelagt opplæring knytter seg direkte til opplæring i fag og den overordnede delen av læreplanverket. Det kreves en sakkyndig vurdering fra PPT når kommunen eller fylkeskommunen skal fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring (se mer om dette i del 3 av webinaret). Personlig assistanse og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler knytter seg i utgangspunktet ikke direkte opp mot fag, men er en forutsetning for at elevene skal få utbytte av opplæringa. Du vil også få informasjon om at kommunen eller fylkeskommunen må fatte vedtak for alle tre rettighetene for å sikre at elevenes behov ivaretas, men det er ikke lovkrav om sakkyndig vurdering for personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel. Saken må likevel være godt nok opplyst før det fattes vedtak (forvaltningsloven § 17). 

Del 3. Saksgangen for individuell tilrettelagt opplæring - 08:54 minutt

I del 3 får du informasjon om at det kreves en sakkyndig vurdering fra PPT når kommunen eller fylkeskommunen skal fatte vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring (§ 11-7), og det kreves samtykke fra foresatte. PPT skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold (forvaltningsloven § 11a). Du får også informasjon til krav til innholdet i den sakkyndige vurderingen (§ 11-8), og informasjon om kompetansekrav for den som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring (§ 11-9).

Del 4. Vedtak, IOP og årsrapport - 06:05 minutt

I denne sekvensen blir det forklart at foreldre eller eleven skal samtykke før det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering og vedtak, og de skal medvirke i å utarbeide tilbudet. Videre gir denne delen innsikt i at den sakkyndige vurderinga fra PPT er rådgivende, og at den derfor ikke er bindende for kommunen eller fylkeskommunen. Det er likevel fortsatt en plikt til å grunngi dersom vedtaket avviker fra den sakkyndige vurderinga. Du får også informasjon om individuell opplæringsplan (IOP) (§ 11-10), som skal være et arbeidsverktøy for lærerne og andre ansatte som skal gjennomføre den individuelt tilrettelagte opplæringen. Formålet med en IOP er å utvikle praktisk hjelp til planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringa. Skolen skal årlig gi en oversikt over hvilken hjelp eleven har fått, og en vurdering av utviklingen til eleven (§ 11-11), ut fra målene som er satt i IOP-en. 

Del 5. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - 08:13 minutt

Denne delen gir deg innsikt i PPT og deres oppgaver. PPT skal samarbeide med og gi støtte til skolene i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringa (§ 11-13 andre ledd), og det blir presisert at PPT skal hjelpe med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling (§ 11-13 andre ledd bokstav b). Selv om loven gjør at PPT skal være tettere på skolen og komme raskere inn i det forebyggende arbeidet, skal PPT fortsatt utarbeide sakkyndig vurdering der loven krever det (§ 11-13 tredje ledd). Du får også informasjon om Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) (§ 11-12), og om læremiddel for individuelt tilrettelagt opplæring (§ 11-14).

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.