Vi behandler klager etter ny boligsosial lov
Statsforvalteren er klageinstans for enkeltvedtak som en kommune fatter etter lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Personer som har problemer med å skaffe seg eller beholde en egnet bolig, kan be om hjelp fra kommunen sin.
Når noen søker eller ber om hjelp fra kommunen, skal kommunen ta stilling til om personen er vanskeligstilt på boligmarkedet (og i så fall har rett på hjelp) eller ikke. Denne avgjørelsen er et enkeltvedtak, og skal gis skriftlig.
Hva kan søkeren gjøre, hvis vedkommende er uenig i avgjørelsen til kommunen?
Personer som er uenige i kommunens avgjørelse, kan klage. Klagefristen er tre uker fra avgjørelsen kom frem til søkeren.
Klagen må være skriftlig, og sendes til kommunen. Kommunen får da muligheten til å vurdere klagen selv, og se om de er enige i at de bør endre avgjørelsen sin.
Hvis kommunen endrer avgjørelsen sin, får søkeren et nytt vedtak, med en ny klagemulighet.
Hvis kommunen ikke endrer avgjørelsen sin, sender kommunen saken til Statsforvalteren, som er klageinstans.
Hva vil Statsforvalteren vurdere?
I klagebehandlingen vår vil vi vurdere
- om søkeren er omfattet av loven (lovens § 2)
- om søkeren har søkt om hjelp fra riktig kommune (lovens § 3)
- om søkeren er vanskeligstilt på boligmarkedet (lovens § 4)
- om kommunen har basert avgjørelsen sin på riktige opplysninger
- om kommunen har fulgt saksbehandlingsreglene
- typen og omfanget av hjelpen som kommunen har innvilget (her vil vi legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyret, noe som betyr at det skal mer til for at vi endrer denne delen av avgjørelsen)
Avgjørelsen vår kan ikke klages videre i forvaltningen.