Stor interesse for småskala grønnsaksdyrking

Det var 25 ivrige småskala grønnsaksprodusenter som møttes den 25. januar på Kvithamar Stjørdal for faglig påfyll før ny vekstsesong starter opp igjen. Tema var gjødsling, vekstskifte, markedsmuligheter, salg og samarbeid.

Fagdagen var en del av prosjektet Markedshager i Trøndelag ledet av Norsk landbruksrådgiving i samarbeid med Voll gård, Statsforvalteren i Trøndelag og Bybonden i Trondheim og Trøndelag.

Publisert 05.02.2025

Mirjam Halvorsrud i Norsk Landbruksrådgiving gikk grundig igjennom hva som må vurderes i forhold til gjødsling. Der alt starter med en jordprøve. Ut fra jordprøve og hvilke vekster en skal dyrke vurderes behovet for kalking og gjødsling og hvilket gjødselslag en skal bruke. Mirjam forklarte at noen grønnsaker er mer krevende enn andre og at de med det har ulikt behov for mengde gjødsel. Det ble også vist regneeksempel på gjødselmengde til mindre areal.

Bilde: Mirjam Halvorsrud holdt innlegg om gjødsling. Foto: Gunhild Halvorsen

Vekstskifte er viktig ved planteproduksjon for å hindre opphoping av sykdommer og skadedyr. Det hindrer også utarming av jorda. Gartneren på Vollgård Eivind Frøland viste hvordan vekstskifte i grønnsaksåkeren på Voll gård ble gjennomført.

Lunsjen bestod av råvarer hovedsakelig fra Reppe Søndre, dyrket av Dype Røtter. Prosjektleder Andy Drummond Ross fortalte at Dype røtter siden 2020 har jobbet med flyktninger som har kommet til Norge med liten eller ingen utdanning fra sitt hjemland. Målet er at de skal bli bedre i norsk språk, bli mer integrert i det norske samfunnet og få lønnet arbeid og dermed økonomisk selvstendighet. Dyrking er noe mange kan fra sitt hjemland og her kan en lære av hverandre. Dype røtter driver også Kafe spire, og her brukes grønnsakene som råvarer i rettene som serveres i kafeen.

Bilde: Andy Drummond Ross informerer om lunsjen. Foto: Gunhild Halvorsen

Den som driver med småskala grønnsaksproduksjon, står selv for markedsføring og salg. Elisabeth Fagerland fra markedshagen Grønt frå Grindal i Rennebu delte deres erfaringer med markedsføring og salg. De produserer omtrent 50 ulike vekster på 5 daa som selges til restauranter, Reko-ringen og i gårdsbutikken. De mener salg til ulike salgskanaler er en av deres suksessfaktorer. De har også startet opp med videreforedling.

Bilde: Oversiktsbilde over markedshagen Grønt frå Grindal. Foto: Tore Berntsen Visualdays

Til slutt ble behovet for nettverk mellom produsentene diskutert og aktiviteter for 2025 presentert. For produsentene er det ønskelig både med nettverk for kompetansebygging og samarbeid om planteoppal og innkjøp av innsatsfaktorer. Denne delen i programmet ble ledet av Bybonden i Trondheim og Trøndelag, Ingrid Berg Selfjord.

 

 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.