Signerte Byvekstavtalen for Trondheimsområdet
Fredag ble den nye Byvekstavtalen underskrevet. Avtalen omfatter 250.000 innbyggerne i Trondheim, Malvik, Melhus og Stjørdal kommuner, og er verdt 22 milliarder kroner.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
– Det er veldig gledelig at det nå kan inngås en avtale som vil bidra til mer attraktive byer og tettsteder i fire kommuner med over 250.000 mennesker, sier fylkesmann Frank Jenssen.
Fylkesmannen har deltatt i de lokale forhandlingene på vegne av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, KMD. For Fylkesmannen har det vært viktig å ivareta at arealpolitikk og god planlegging skal henge sammen med investeringene i infrastruktur i fylket.
Det er Vegdirektoratet som har ledet forhandlingene, som sammen med Jernbanedirektoratet og Fylkesmannen i Trøndelag har vært statens representanter på vegne av sine departementer. Det er kommunene og fylkeskommunen som inngår avtalen med Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
I Byvekstavtalen går staten inn med 8,4 milliarder kroner i avtaleperioden. Avtalen går fra 2019-2029 og er knyttet til Nasjonal transportplan, NTP. Den totale verdien av avtalen er 22 milliarder kroner. Avtalen sendes nå til behandling i de fire kommunestyrene og fylkestinget, hvor den må godkjennes før den kan tre i kraft.
Hvorfor Byvekstavtale?
Hensikten med Byvekstavtalen er at veksten i persontrafikk i og rundt de store byene skal skje til fots, sykkel eller kollektivt. Støtten til de lokale og regionale samferdselsprosjektene kobles med evnen til å holde nullvekstmålet. Tidligere har ikke avtalen omfattet randkommuner til storbyene, men nå er Malvik, Stjørdal og Melhus også omfattet av avtalen.
- Veksten i disse kommunene er betydelig, noe som stiller krav til god sammenheng når man planlegger arealbruk og nye transport- og kollektivtiltak. Dette vil nå både kommunene, fylkeskommunen og staten bidra til i fellesskap, sier Jenssen som understreker at kommunens ansvar som planmyndighet ligger fast.
Bymiljøavtaler + byuviklingsavtaler = Byvekstavtale
Byvekstavtalen omfatter det som tidligere ble kalt bymiljøavtaler og byutviklingsavtaler. Den nye avtalen skal sikre effektiv arealbruk og utvikling av mer attraktive bysentre i kommunene. 0-vekstmålet er også viktig, og for å nå dette må kommunene og fylkeskommunen legge til rette for at folk får attraktive alternativer til å bruke privatbil.