Digital post til private virksomheter

Skjermdump av Altinn sin side

Jobber du på et lege- eller advokatkontor som frem til nå har fått papirbrev fra Statsforvalteren? Fra denne uka går vi over til å sende disse brevene digitalt. Virksomhetene må selv gi sine tilsatte riktige tilganger i Altinn.

Publisert 29.04.2025

Denne uken tar Statsforvalteren i bruk tjenesten «taushetsbelagt post» i Altinn. Det betyr at virksomheter som før har fått papirbrev fra oss, heretter får brevene fra Statsforvalteren i Altinns innboks. Virksomheter må sørge for at de som behandler posten har riktige tilganger i Altinn. Uten slik tilgang vil ikke brev fra Statsforvalteren være synlige i Altinns innboks. Les mer her om hvordan slik tilgang gis i Altinn: tildeling av roller og rettigheter i Altinn.

Statsforvalteren varsler virksomheter om sending av taushetsbelagt post med melding til den e-postadressen og/eller telefonnummeret (SMS) som virksomheten har registrert i Altinn. Hvis taushetsbelagt post ikke er lest, sender vi en påminnelse etter 7 dager.

Målet er at all posten vår skal sendes digitalt. Dette gjør vi med bakgrunn i pålegg i Digitaliseringsrundskrivet.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Eksempel på varselsmelding

DIN VIRKSOMHET, har mottatt en taushetsbelagt melding fra STATSFORVALTEREN I XX. For å få tilgang til meldingen, er det nødvendig at noen i DIN VIRKSOMHET har fått tildelt rollen «Taushetsbelagt post fra det offentlige» i Altinn. Dersom dere er usikre på om noen har slik tilgang, anbefaler vi sterkt at dette sjekkes. Les mer om å gi tilgang til rollen «Taushetsbelagt post» på Altinns nettsider.