Frokostseminar: Gode strategier og utfordringer i antimobbearbeid 5.februar
Fredag 5. februar arrangerte Utdanningsdirektoratet et frokostseminar om gode strategier, «blinde flekker» og utfordringer i læringsmiljø- og antimobbearbeidet. Her kan du se seminaret i opptak: http://www.udir.no/Artikler/frokostseminar-blinde-flekker-i-antimobbearbeidet/
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Streaming" inneholder
1) Gode strategier og utfordringer i skolemiljøarbeid
Ingunn Marie Eriksen, NOVA og Selma Therese Lyng, AFI
Det er stor enighet om at godt skolemiljøarbeid må være bredt anlagt, systematisk, langsiktig og preget av nulltoleranse for krenkelser og mobbing. En fersk studie2 har undersøkt skolemiljøarbeidet ved skoler som jobber etter disse prinsippene. Forskerne Ingunn Marie Eriksen og Selma Therese Lyng legger fram hovedfunn fra rapporten: Hvilke gode strategier er sentrale i skolenes arbeid? Hvilke «blinde flekker» går igjen – selv ved disse «god-praksis»-skolene? Hva er viktig å fokusere på i videre satsinger og arbeid med elevenes psykososiale miljø?
2) Hva kan vi lære av mobbedommene?
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
De siste årene har vi sett at tidligere elever har saksøkt kommunen og krevd erstatning for konsekvensene av mobbingen de ble utsatt for. Flere har vunnet frem, og det er mye å lære av disse mobbedommene, mener Utdanningsdirektoratets seniorrådgiver Kjersti Botnan Larsen. Innlegget hennes bygger på kronikken "6 ting vi kan lære av mobbedommene"3, som ble publisert i Dagsavsisen i januar.
3) Kommentarer og spørsmål
Anne Lindboe, barneombud og Kristoffer Hansen, leder av Elevorganisasjonen