Frokostseminar: Gode strategier og utfordringer i antimobbearbeid 5.februar

Fredag 5. februar arrangerte Utdanningsdirektoratet et frokostseminar om gode strategier, «blinde flekker» og utfordringer i læringsmiljø- og antimobbearbeidet. Her kan du se seminaret i opptak:  http://www.udir.no/Artikler/frokostseminar-blinde-flekker-i-antimobbearbeidet/

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 10.03.2016

Streaming" inneholder

1) Gode strategier og utfordringer i skolemiljøarbeid 

Ingunn Marie Eriksen, NOVA og Selma Therese Lyng, AFI 

Det er stor enighet om at godt skolemiljøarbeid må være bredt anlagt, systematisk, langsiktig og preget av nulltoleranse for krenkelser og mobbing. En fersk studie2 har undersøkt skolemiljøarbeidet ved skoler som jobber etter disse prinsippene. Forskerne Ingunn Marie Eriksen  og Selma Therese Lyng legger fram hovedfunn fra rapporten: Hvilke gode strategier er sentrale i skolenes arbeid? Hvilke «blinde flekker» går igjen – selv ved disse «god-praksis»-skolene? Hva er viktig å fokusere på i videre satsinger og arbeid med elevenes psykososiale miljø? 

2) Hva kan vi lære av mobbedommene?

Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet

De siste årene har vi sett at tidligere elever har saksøkt kommunen og krevd erstatning for konsekvensene av mobbingen de ble utsatt for. Flere har vunnet frem, og det er mye å lære av disse mobbedommene, mener Utdanningsdirektoratets seniorrådgiver Kjersti Botnan Larsen. Innlegget hennes bygger på kronikken "6 ting vi kan lære av mobbedommene"3, som ble publisert i Dagsavsisen i januar. 

3) Kommentarer og spørsmål

Anne Lindboe, barneombud og Kristoffer Hansen, leder av Elevorganisasjonen