Tilsynsrådet for kriminalomsorgen - noe for deg?

Logo til kriminalomsorgen

Statsforvalteren skal foreslå lokale medlemmer til Tilsynsrådet for kriminalomsorgen. Funksjonstiden er fire år fra 1. januar 2025.

Publisert 22.05.2024

I lov 2. juni 2023 nr.18 (ikke i kraft) er det gjort endringer i straffegjennomføringsloven for å styrke tilsynet med kriminalomsorgen. Endringene innebærer at dagens fem regionale tilsynsråd erstattes av ett uavhengig landsomfattende tilsynsråd fra 1. januar 2025, med en fast ledelse på tre personer. Den lokale forankringen blir videreført gjennom rådets fylkesbaserte sammensetning der alle fylker skal være representert.

Medlemmer og varamedlemmer forutsettes å besøke de fengsler, overgangsboliger og friomsorgskontorer som ligger innenfor det fylket de er foreslått fra. Geografisk område: Innlandet, Akershus, Østfold, Buskerud og Oslo.

Hva kreves for å bli medlem?

Samtlige medlemmer må fylle kravene til meddommere i domstolloven § 70 annet ledd nr. 1 til 3 og 5. Det innebærer at den som oppnevnes må ha tilstrekkelige norskkunnskaper, og ellers være personlig skikket til oppgaven.

Medlemmer må ha fylt 21 år, og ikke ha fylt 70 år når oppnevningsperioden starter. Til orientering er det på høring et forslag om krav til fremleggelse av barneomsorgsattest til samtlige medlemmer

Tilsynskompetanse, kompetanse om kriminalomsorgen/straffegjennomføring, og/eller helsefaglig og barnefaglig kompetanse vil bli vektlagt.

Videre er det viktig med god kunnskap om funksjonsnedsettelse, kjønnsmangfold og menneskerettigheter. Det er også ønskelig med kandidater med flerkulturell bakgrunn/forståelse. Balansert kjønnssammensetning og geografisk spredning blant medlemmene vil bli vektlagt.

Godtgjøring

Tilsynsrådets medlemmer har krav på godtgjøring etter Statens personalhåndbok punkt 10.14.2 «Godtgjøring til leder, medlemmer og sekretærer i statlige utvalg». Videre har tilsynsrådets medlemmer krav på skyss- og kostgodtgjøring etter «Regulativ for reiser innenlands for statens regning».

Noe for deg?

Send følgende opplysninger til Statsforvalteren i Innlandet v/Ingrid Skauge-Skogheim, på e-post: ingrid.skauge-skogheim@statsforvalteren.no dersom dette er noe du kunne tenke deg å være med på:

  • fødselsnummer
  • utdanning
  • stilling og yrkesbakgrunn/eventuelt annen relevant kompetanse
  • nåværende arbeidsgiver
  • bosted
  • evt. første gang oppnevnt
  • e-postadresse

Frist for å melde interesse er 7. juni 2024.

Se vedlagt brev for mer informasjon.

 

Kontaktpersonar