Ledige verv i Kontrollkommisjonen for psykisk helsevern

Utskjært hjerte på vegg
Foto: Pixabay.

Det er fra 1. januar 2026 flere ledige verv i Kontrollkommisjonene for psykisk helseverv i Innlandet. Statsforvalteren har i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å rekruttere og oppnevne medlemmer til disse kontrollkommisjonene. Søknadsfrist: 07.11.2025

Publisert 21.10.2025

I Innlandet er det fem kontrollkommisjoner for psykisk helsevern.

«Ved institusjoner hvor noen er under psykisk helsevern skal det være en kontrollkommisjon, jf. psykisk helsevernloven § 6-1. Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist, og ellers bestå av en lege og to andre medlemmer. I henhold til lovens § 6-1 tredje ledd oppnevnes kontrollkommisjonen av departementet, som også bestemmer hvilket område som skal være tillagt hver kommisjon. Helsedirektoratet har et ansvar for å følge opp kontrollkommisjonen både administrativt og faglig.

Statsforvalteren er delegert enkelte oppgaver knyttet til drift av kontrollkommisjonene, herunder ansvar for å oppnevne medlemmer. Videre skal Statsforvalteren gi innstilling til Helsedirektoratet om hvordan fordelingen av institusjoner bør være mellom kommisjonene, som deretter fastsetter ansvarsområdet i henhold til psykisk helsevernforskriften § 43. Oppgavene knyttet til oppnevning og ansvarsområde er finansiert over Statsforvalterens driftskapittel (kap.1510).»

Følgende verv lyses ut

  • Varamedlem Kontrollkommisjonene for Sanderud
  • Leder og varaleder Kontrollkommisjonen for Gudbrandsdal
  • Medlem og varamedlem kontrollkommisjonen for Gudbrandsdal
  • Leder og varaleder Kontrollkommisjonen for Gjøvik Toten Hadeland og Valdres

Oppnevningsperiode

Utgangspunktet er at medlemmer oppnevnes for fire år av gangen, med mulighet for ny oppnevningsperiode på fire år. Dersom medlemmer av en kontrollkommisjon må oppnevnes på nytt samtidig, oppnevnes to av medlemmene for to år.

Vervene er ledige fra 01.01.2026.

Kvalifikasjonskrav

Leder/varaleder

Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer, jf. domstolsloven §§ 53-55. Dette innebærer blant annet krav om å:

  • være norsk statsborger
  • være over 25 år
  • ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
  • tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper

Bør ha erfaring enten som dommer/dommerfullmektig, barneverns- og helsenemndsleder eller innen helse- og sosialrett, f.eks. fra advokatpraksis eller arbeid i offentlig forvaltning.

Medlem/varamedlem

Av de to faste medlemmene skal minst ett medlem enten selv ha vært under psykisk helsevern, være eller ha vært nærstående til pasient eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv. Det kan for eksempel være i en interesseorganisasjon, som brukerrepresentant e.l.

Det stilles ingen særskilte krav til bakgrunnen til det andre lekmedlemmet. Vedkommende kan for eksempel ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn eller annen relevant erfaring for vervet.

Krav til habilitet

Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.

Godtgjøring

Kontrollkommisjonens medlemmer får godgjøring pr time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldene salærsats som er fastsatt av Justisdepartementet, etter forskrift av 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater mv. § 2.

  • Lege og jurist som er i dommerembete eller ansatt i annen stilling, godgjøres pr time med 75 % av den til enhver tid gjeldende salærsats.

Lege og advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 % av den til enhver tid gjeldende salærsats

Søknad

Vi ber om at søknad med CV og attester oversendes digitalt som Kontakt oss | Statsforvalteren i Innlandet. Alternativt kan søknad sendes Statsforvalteren i Innlandet postboks 987, 2604 Lillehammer, merk søknaden med hvilket verv og kommisjon den gjelder.

Søknadsfrist: 7.11.25

Kontaktpersoner