Ledig verv i Kontrollkommisjon i det psykiske helsevernet

Utskjært hjerte på vegg
Foto: Pixabay.

Det er fra 1. januar ledig verv som leder og nestleder i kontrollkommisjonen for DPS Hamar, Elverum og Tynset. Er du jurist/advokat og opptatt av å sikre den enkelte pasients rettsikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet, kan dette være vervet for deg.

Publisert 19.11.2024

I tillegg er det ledig verv som vara for lege for Kontrollkommisjonen Sanderud, og som legmedlem ved begge kommisjoner. Kommisjonen er slått sammen av deler av den tidligere kontrollkommisjonen for Sanderud samt den tidligere kontrollkommisjonen for Øst- Hedmark.

Oppnevningsperiode

Medlemmene oppnevnes for fire år. Det gis godtgjøring for vervet i henhold til gjeldende regler.

Informasjon om hva vervene innebærer kan gis av seniorrådgiver hos Statsforvalteren i Innlandet Anne Kristine Hallum, tlf 625 51 366.

Søknadsfrist: 1.desember 2024

Søknad, vedlagt CV med dokumenterte opplysninger om kompetanse og referanser sendes Statsforvalteren i Innlandet postboks 987, 2604 Lillehammer.

Eventuelt kan søknad sendes som sikker melding via vår hjemmeside. Den finner du her: Kontakt oss | Statsforvalteren i Innlandet

Les mer om kontrollkommisjonenes oppgaver her: Kontrollkommisjonen for psykisk helsevern - Helsedirektoratet

Vi tar forbehold om at det kan skje endringer i lovverket knyttet til kontrollkommisjonene i oppnevningsperioden.

Krav til kvalifikasjoner

Leder /varaleder:

  • Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer.
  • Leder/varaleder må tilfredsstille kravene i domstolloven §§ 53-55.
  • Leder/varaleder må være norsk statsborger, over 25 år, og ha juridisk embetseksamen.
  • Leder/varaleder må tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper.
  • Leder/varaleder bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig og/eller erfaring innen helse- og sosialrettsfeltet, for eksempel gjennom advokatpraksis.

Ved behov kan de som oppnevnes være med å hospitere i andre kommisjoner.

Møtene er hovedsakelig planlagte, men vi gjør oppmerksom på at det kan komme andre møter i tillegg. For varaleder er det viktig å kunne møte på kort varsel.

Krav til habilitet

Etter psykisk helsevernlov § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon, som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevernet som vedkommende har ansvar for, i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.

Godgjøring

Kontrollkommisjonens medlemmer får godgjøring pr time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldene salærsats som er fastsatt av Justisdepartementet, etter forskrift av 3. desember 1997 nr.1441 om salær fra det offentlige til advokater mv. § 2.

Leder og varaleder: 

  • Lege og jurist som er i dommerembete eller ansatt i annen stilling, godgjøres pr time med 75% av den til enhver tid gjeldende salærsats.
  • Lege og advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 prosent av den til enhver tid gjeldende salærsats.

Øvrige medlemmer og vara:

  • Gis en godtgjørelse som tilsvarer 37,5 prosent av salærsatsen. Dersom disse er selvstendig næringsdrivende som hovedstilling, gis en godtgjørelse som tilsvarer 50 prosent av satsen.