Høring - Statsforvalterens vurdering av fylkesbytte for Gran kommune

Høyringsfrist:
1. mars 2025 23:00

Statsforvalteren i Innlandet mottok den 24. juni 2024 søknad fra Gran kommune, med ønske om å endre fylkestilhørighet fra Innlandet til Akershus fylke. Statsforvalteren vurderer at søknaden og prosessen som er gjennomført oppfyller kravene i Inndelingslova.

Publisert 17.01.2025

Bakgrunnen for søknaden er den delingen av Hadeland mellom to fylker som skjedde i 2020. Jevnaker og Lunner ble overført til Viken fylke, mens Gran ble i Oppland/Innlandet. Dette var en konsekvens av regionreformen som ble vedtatt av Stortinget i 2017. Reformen bidro til å redusere antall fylker fra 19 til 11[1], og overførte flere oppgaver fra staten til fylkene. Reformen ble delvis reversert etter Stortingsvalget i 2023, og Viken fylke ble oppløst. Lunner og Jevnaker tilhører nå Akershus fylke.

Gran har et utstrakt interkommunalt samarbeid med spesielt Lunner, men også Jevnaker og andre kommuner i Akershus. Flere av de kommunale tjenestene i Gran er basert på disse samarbeidene. Erfaringene Gran og Lunner kommuner har gjort seg etter fire år i hvert sitt fylke peker på flere utfordringer. Det er spesielt koordineringen av samarbeidet som trekkes frem som krevende, når de må forholde seg til statlige og regionale virksomheter i to fylker som har forskjellige prioriteringer og overføringer av midler. Kommunene opplever at tilbudet til innbyggerne blir forskjellig innen samme tjenesteområdet, avhengig av hvilket fylke de tilhører. Dette er spesielt krevende i interkommunale samarbeid.

Fylkestinget i Innlandet går sterkt imot endret fylkestilhørighet for Gran, mens fylkestinget i Akershus ønsker kommunen velkommen.

Akershus ser store samfunnsmessige fordeler ved et fylkesbytte, blant annet bedre utnyttelse av kapasiteten ved Hadeland videregående skole og tannklinikken, sømløst kollektivsystem for innbyggerne i Oslo og Akershus og Grans samarbeid med andre kommuner i Akershus kan styrkes og utvikles fremfor å bli avviklet.

Innlandet peker på viktigheten av å opprettholde den regionale strukturen som var grunnlaget for regionreformen som ble vedtatt av Stortinget i 2017. En befolkningsrik kommune som Gran fører til en relativt stor prosentvis nedgang i befolkningen i fylket. Det bidrar til at ressursene til fylkeskommunen blir redusert og vil dermed påvirke tilbudet til kommunene som blir igjen.

Gran kommune tilhører bo- og arbeidsmarkedsregion Oslo/Bærum. Det er 37 prosent av de som bor i Gran som pendler ut av kommunen for å jobbe. Utpendlingen går i stor grad sørover til kommuner i Akershus fylke, Oslo og Ringerike kommune. Det er noe pendling til Gjøvik og andre kommuner i Innlandet. For de som pendler til og fra Gran, vil det være en fordel å bli omfattet av samme kollektivtilbud som kommunene det pendles til.

Det ble i høringsrunden stilt spørsmål ved om Oppland valgkrets mister et mandat til Stortinget dersom Gran overføres til Akershus. Valgkretsen vil miste i underkant av 14 000 innbyggere. Det skal etter vår beregning ikke påvirke mandatfordelingen til Stortinget ut fra dagens innbyggertall, men valgkretsen nærmer seg grensen for å miste et mandat.

Hadelandregionen har en felles identitet, langvarige samarbeidsrelasjoner og omfattende interkommunalt samarbeid. Etter Statsforvalterens syn vil et fylkesbytte bidra til å opprettholde samarbeidet i Hadelandsregionen. Dette er av betydning for flere av de kommunale tjenestene i kommunene og regionen. Under sterk tvil anbefaler Statsforvalteren i Innlandet Gran kommunes søknad om fylkesbytte.

Anbefalingen er basert på Inndelingslova §1 Formål, der det er lagt vekt på tilfredsstillende tjenester og forvaltning overfor kommunens innbyggere. I denne saken har vi vurdert disse forholdene til å veie noe tyngre enn de negative konsekvensene for Innlandet fylke.

Vi påpeker samtidig at det er uheldige for den regionale balansen at enkeltkommuner søker seg over til andre fylker. Det kan også føre til en forsterket sentralisering over tid. Sett i lys av dette er det uheldig at slike søknader behandles en og en.

Høringsfrist 1. mars

Høringsuttalelse lastes opp og sendes inn i rubrikken nedenfor evt. på e-post sfinpost@statsforvalteren.no eller i posten, se adresser nederst på sida. Etter at høringen er gjennomført og innspillene vurdert vil saken bli oversendt Kommunal- og distriktsdepartementet.

[1] Innst. 385 S (2016- 2017)

Høring - fylkesbytte