Saksbehandlingstid i saker om individuell tilrettelegging i skolen
Sivilombudet har behandlet tre saker som gjelder spesialundervisning i 2023 og 2024, og har bedt Statsforvalteren informere kommunene om disse sakene.
Ombudet har vært særlig opptatt av saksbehandlingstiden, da lang saksbehandlingstid kan få store konsekvenser for den enkelte elev. Dette gjelder på samme måte for vedtak om individuell tilrettelegging etter ny opplæringslov.
Krav til fremdrift – ved videre behov etter avsluttet vedtaksperiode
I uttalelsen av 22. september 2023 (SOM-2023-2014) viste Sivilombudet til at saker om spesialundervisning er en sakstype som krever rask saksbehandling, slik at eksisterende spesialundervisningstilbud ikke blir stanset på grunn av lang saksbehandlingstid. Ettersom behandlingstiden ofte vil gå parallelt med skoleåret, vil lang behandlingstid føre til tap av rettigheter for elever som har krav på spesialundervisning. I den konkrete saken, gikk elevens vedtak om spesialundervisning ut i juni 2022. Da kommunen gjorde nytt vedtak juni 2023, hadde eleven i realiteten stått uten et oppdatert vedtak om spesialundervisning i et helt skoleår. Ombudet kom til at kommunen ikke hadde behandlet saken i tråd med forvaltningslova § 11a, som sier at saker skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold.
Se Sivilombudets nettsider: Lang behandlingstid i sak om spesialundervisning i grunnskolen - Sivilombudet.
Nytt vedtak etter Statsforvalterens oppheving av påklaget vedtak
Sivilombudets uttalelse 14. februar 2024 (SOM-2023-4868) gjelder behandlingstiden i en sak om spesialundervisning etter at Statsforvalteren hadde opphevet kommunens vedtak, etter en klage. Kommunen brukte over seks måneder på å gjøre nytt vedtak i saken. Behandlingstiden var etter ombudets syn ikke i tråd med kravet i forvaltningslova § 11a. Ombudet understreket at kommunen har en særlig oppfordring om å prioritere å gjøre nytt vedtak raskt i denne sakstypen, når et vedtak blir opphevet etter klage.
Se Sivilombudets nettsider: Lang behandlingstid i sak om spesialundervisning etter opphevelse i klagesak - Sivilombudet.
Saksbehandlingstid for sakkyndig vurdering
Uttalelse av 20. mars 2024 (SOM-2023-5666) gjelder behandlingstiden ved pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Ombudet konkluderte med at en ventetid på ett år fra henvisning til oppstart av PPT sitt arbeid med sakkyndig vurdering, var uforsvarlig lang og i strid med forvaltningslova. Ombudet pekte på at lange opphold i saksbehandlingen på grunn av manglende ressurser, er å anse som ugrunnet opphold etter forvaltningslova § 11a første ledd. Kommunen må innrette tjenestene på en slik måte at det er mulig å oppfylle elevenes rettigheter etter opplæringslova. Kommunen ble bedt om å vurdere foreløpige tiltak for å bøte på den lange saksbehandlingstiden. Ombudet ber også om tilbakemelding fra kommunen på om iverksette tiltak for å få ned saksbehandlingstiden har ønsket effekt.
Se Sivilombudets nettsider: Behandlingstiden ved pedagogisk-psykologisk tjeneste i Bergen kommune i en sak om spesialundervisning - Sivilombudet.