Har du båt og skal ut på sjøen i sommer?
Som et ledd i å verne det ytre miljøet, må alle havner ha en mottaksordning for avfallshåndtering tilpasset behovet i havnen. Du som har fast båtplass, eller besøker en gjestehavn, skal følge den mottaksordningen for avfall som gjelder i den aktuelle havnen.
Havneansvarlig (den som driver eller eier havnen) skal sørge for at du som bruker er informert om hvilken avfallsordning som gjelder i den aktuelle havnen, enten du har båtplass eller er besøkende i havnen.
Synlig merket
Mottaksordningen skal være tilstrekkelig for levering av avfall fra båter som legger til kai. Det skal finnes informasjon for deg som båteier, som forklarer hvordan avfallsordningen er tilrettelagt i havnen, hvordan avfallet skal sorteres og hvor det skal leveres. Informasjonen skal være lett synlig i havnen og dersom havnen har en nettside, skal informasjon om mottaksordningen også være lett tilgjengelig der.
Gjeldende regelverk for Avfallsplaner i havner
- Alle som driver eller eier en havn langs kysten (havneansvarlige) skal utarbeide en avfallsplan for havnen.
- Alle kystkommuner må ha en oversikt over alle havner i egen kommune.
- Avfallsplaner skal godkjennes av Statsforvalteren hvert femte år.
Kravene til avfallsplaner står i forurensningsforskriften kapittel 20 om levering og mottak av avfall fra skip. Kapittelet er den norske gjennomføringen av EU-regelverket i skipsavfallsdirektivet (EU 2019/883).
Miljødirektoratet har laget en ny veileder til utarbeidelse av avfallsplaner i havner:
Avfallsplaner i havner: Veileder - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)