Tilsyn med barneverntjenesten og Nav-kontoret i Halden kommune

Dato:
10. oktober 2019 09:00 - 17. oktober 2019 16:00
Stad:
Halden kommune
Kommune:
Halden
Ansvarleg:
Sosial- og barnevernsavdelingen
Målgruppe:
Barneverntjenesten og Nav-kontoret

Tilsynet gjelder ettervern og samarbeid mellom barneverntjenesten og sosiale tjenester i Nav, med vekt på brukermedvirkning.

Publisert 27.08.2019

Tilsynet er en del av landsomfattende tilsyn som skal gjennomføres i utvalgte kommuner og bydeler i 2019.

Tilsynsbesøket vil gjennomføres 10. og 14. til 17. oktober 2019, med dokumentgjennomgang 10 oktober.

Fylkesmannen skal føre tilsyn med kommunens oppfyllelse av plikter etter barnevernloven kap. 1 til 9, jf. lov om barneverntjenester § 2-3 b, og med kommunens oppfyllelse av plikter etter sosialtjenesteloven kapittel 4 og § 16 første ledd, jf. lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 9.

Tema

Tilsynet er rettet mot kommunens tjenester til unge under 25 år som har eller har hatt barneverntiltak og som har eller kan ha behov for sosiale tjenester fra Nav. Det skal føres tilsyn med at kommunen sikrer at unge som trenger det får et forsvarlig ettervern fra barneverntjenesten og forsvarlige sosiale tjenester fra Nav, med vekt på brukermedvirkning, samarbeid og koordinering.

I barneverntjenesten skal det føres tilsyn med tilbud om ettervern fra 18 år, inkludert informasjon og veiledning om overgangen til voksenlivet i god tid før fylte 18 år. I Nav- kontoret skal det undersøkes om unge som har eller har hatt barneverntiltak blir tilstrekkelig ivaretatt og får de tjenestene de har behov for. I begge tjenestene er det fasen med informasjon, kartlegging/utredning og avgjørelser om tiltak og tjenester som er tema.

Kontaktperson

Vi ønsker at det så raskt som mulig blir utpekt en kontaktperson slik at vi får tilrettelagt dokumentgjennomgang, finner frem til intervjuobjekter og aktuelle styringsdokumenter. Kontaktpersonen bør være en ansatt som har oversikt over begge virksomhetene og ansvar i begge eller i barneverntjenesten. Vi ber om at navnet på kontaktpersonen meldes til revisjonsleder, på e-post nina.westby.evensen@fylkesmannen.no så snart som mulig.

Gjennomføring

Tilsynet vil bli gjennomført som en systemrevisjon, og vil gå over 4 dager med oppsummeringsmøte og presentasjon av funn den 17 oktober. I forkant vil vi gå gjennom styringsdokumentasjon. Vi ønsker også å gjennomføre samtaler med ungdommer i forkant av tilsynsbesøket. Vi vil gjerne snakke med 3 – 5 ungdommer fra hver av tjenestene. Ungdommene, som barneverntjenesten og Nav- kontoret må bistå oss med å kontakte, skal ha eller har hatt barneverntiltak i løpet av det siste året. Ungdommene bør være mellom 18 – 23 år og har, har hatt eller takket nei til ettervernstiltak. Det er ønskelig med variasjon når det gjelder om ungdommen bor alene, i foreldrehjemmet eller i fosterhjem. Utvelgelse og mer informasjon om dette vil gis og diskuteres med kontaktpersonen.

Aktiviteten under tilsynsbesøket for øvrig vil bestå av følgende:

  • Dokumentgjennomgang saksmapper, elektronisk journal mv
  • Informasjonsmøte, hvor vi redegjør for systemrevisjonens innhold, og intervjuer med ansatte og ledere.
  • Avholde oppsummeringsmøte og presentere våre funn og konklusjoner.

Kommunen kan selv avgjøre hvem som deltar på informasjonsmøte og oppsummeringsmøte. Revisjonsteamet ønsker minimum at kommunens ledelse er representert og Nav- kontoret og barnevernledelsen deltar, men helst at alle som skal intervjues, deltar på begge møtene. Møtene er ikke åpne for pressen, brukere eller ungdommene som er informanter i tilsynet.

Tilsynsrapport

Konklusjonene fra tilsynet vil bli presentert i en rapport. Utkast til rapporten sendes kommunen for eventuelle kommentarer til de faktiske forholdene, før endelig rapport oversendes. Dersom det konkluderes med lovbrudd vil Fylkesmannen understøtte kommunens arbeid med å rette lovbrudd gjennom å bidra til nødvendig fremdrift i arbeidet. Både utkast til rapport og rapporten er offentlige.

Dokumentasjon

Vi ber om å få tilsendt dokumentasjon i henhold til vedlagte liste innen 16. september 2019. Dokumentasjonen kan gjerne sendes elektronisk.

Lovgrunnlaget

  • LOV-1992-07-17 nr.100 Lov om barneverntjenester
  • LOV 2009-12-18 nr.131: Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
  • LOV 1967-02-10 nr. 00: Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker
  • FOR 2005-12-14 nr. 1584: Forskrift om internkontroll for kommunens oppgaver etter lov om barneverntjenester. Side: 3/5
  • FOR-2010-11-19 nr.1463: Forskrift om internkontroll for kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen

Spørsmål om tilsynet kan rettes til tilsynsteamet:

Revisjonsleder: Nina Westby Evensen

Revisor: Maria Kjølberg Evensen

Revisor: Marianne Haugsrud

Revisor: Wenche Jensen

Dato:
10. oktober 2019 09:00 - 17. oktober 2019 16:00
Stad:
Halden kommune
Kommune:
Halden
Ansvarleg:
Sosial- og barnevernsavdelingen
Målgruppe:
Barneverntjenesten og Nav-kontoret