Retten til eit trygt og godt skulemiljø

Oppdatert 19.08.2024

Alle elevar har rett til eit trygt og godt skulemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. Viss du som elev ikkje har det trygt og godt på skulen, på skulefritidsordninga eller på lekseordninga, skal skulen hjelpe til. Viss du meiner at skulen ikkje gjer nok for å hjelpe deg, kan du ta kontakt med oss hjå Statsforvaltaren.

Sei frå til rektor først

Viss du ikkje har det bra på skulen, må du eller foreldra dine melde frå til rektor om kva du opplever. Rektor skal ta det du opplever på alvor, og skulen skal snarast undersøke saka og rette opp situasjonen med eigna tiltak. 

Skulen skal alltid lage ein skriftleg plan som viser korleis dei vaksne vil hjelpe deg. Du har rett til å få denne planen frå skulen, og du har rett til å seie kva du meiner om planen. Du kan seie meininga di sjølv eller late andre gjere det for deg. 

Sei frå til Statsforvaltaren viss skulen ikkje gjer nok

Rektor må kjenne til korleis du opplever skulemiljøet. Etter at du har meldt frå, har rektor éi veke på å gjere deg trygg på at skulen skal hjelpe deg. Viss du etter ei veke ikkje er trygg på at skulen vil klare å hjelpe deg, kan du melde frå til oss hjå Statsforvaltaren. Det same gjeld viss du føler at skulen ikkje tek deg på alvor. Vi som jobbar hjå Statsforvaltaren skal først finne ut om skulen har gjort jobben sin for at du skal få det trygt og godt på skulen. Dersom vi ser at dei ikkje har gjort jobben sin, kan vi bestemme kva skulen skal gjere for at du skal få ein trygg og god skulekvardag.

Er du elev eller føresett og ønskjer å melde frå om utrygt skulemiljø? Då ber vi deg ta kontakt ved å bruke anten raud eller oransje meldeknapp. Viss du brukar den oransje meldeknappen, må du logge inn med ein elektronisk identitet (eID). Med ein sikker eID er personleg informasjon trygg på nettet og det er vanskeleg for andre å late som at dei er deg i digitale tenester. 

Vis meir

Rett til et trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Dette gjelder både det fysiske og det psykososiale miljøet, på skolen, leksehjelpordning og SFO.

 

Hva skal skolen gjøre?

Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene skal ha et tryg og godt skolemiljø. Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. 

Skolen har en aktivitetsplikt som de skal oppfylle. Denne inneholder fem handlingspunkter, og et krav til å dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten. 

  1. Alle som arbeider på skolen skal følge med på hvordan elevene har det (opplæringsloven § 12-4 første ledd).
  2. Alle som arbeider på skolen, skal (…) om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev    (opplæringsloven § 12-4 første ledd).
  3. Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø (opplæringsloven § 12-4 andre ledd).
  4. Skolen skal snarest undersøke saken (opplæringsloven § 12-4 andre ledd).
  5. Skolen skal snarest (…) rette opp situasjonen med egna tiltak (opplæringsloven § 12-4 andre ledd). Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. Der skal det stå hvilket problem tiltakene skal løse, hvilke tiltak skolen har planlagt, når tiltakene skal gjennomføres, hvem som er ansvarlig for gjennomføringen av tiltakene, og når tiltakene skal evalueres (opplæringsloven § 12-4 tredje ledd).

Dersom en som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen, krenker en elev, skal vedkommende straks melde fra til rektor. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen, med mindre meldingen er åpenbart grunnløs (opplæringsloven § 12-5). Les mer om ansatte som krenker elever på Udir sin side her

Skolen skal dokumentere det de gjør

Skolen må i tillegg til å lage en aktivitetsplan, dokumentere hvordan delpliktene i aktivitetsplikten blir oppfylt. Formålet med dokumentasjonen er å bidra til effektive arbeidsprosesser, å bidra til  rettssikkerhet for elev og foreldre, og av hensyn til overprøving fra Statsforvalteren i enkeltsaker og tilsyn. Skolen skal dokumentere i den formen og det omfanget som er nødvendig.

Hva hvis skolen ikke gjør nok? 

Håndhevingsorninga er en rettslig overprøving av om skolen har oppfylt aktivitetsplikten. Statsforvalteren er håndhevingsmakt, og Utdanningsdirektoratet er klageinstans for vedtakene som Statsforvtalteren fatter. 

Foreldre eller elever kan melde sak til Statsforvalteren. Statsforvalteren skal avvise saken dersom den ikke er tatt opp med rektor, eller et har gått mindre enn en uke siden den ble tatt opp, eller dersom eleven ikke lenger går på den aktuelle skolen. 

Hva kan Statsforvalteren gjøre? 

Statsforvalteren skal avgjøre om plikten til å rette opp situasjonen med egna tiltak etter opplæringsloven § 12-4 andre ledd er oppfylt, og om plikten til å lage en skriftlige plan etter opplæringsloven § 12-4 tredje ledd er oppfylt (opplæringsloven § 12-6 andre ledd). Om Statsforvalteren kommer til at skolen ikke har gjort dette, kan vi pålegge kommunen eller fylkeskommunen å rette forholdet. Statsforvalteren kan vedta at skolen setter inn konkrete tiltak, dersom saken ellers vil bli unødvendig forsinka, eller om det er grunn til å tro at kommunen eller fylkeskommunen ikke kommer til å rette forholdet (opplæringsloven § 12-6 fjerde ledd). 

Statsforvalteren kan avslutte saken dersom elevene har fått det trygt og godt. 

Kontakt Statsforvalteren

Du fylle ut skjema her, så tar vi kontakt med deg. Du kan også ringe oss direkte på våre skolemiljøtelefoner: 481 61 491 eller 482 29 619. Om du ikke får svar, legger du igjen beskjed, så ringer vi deg tilbake. Du kan også kontakte en saksbehandler direkte (se kontaktpersoner), eller ringe sentralbordet. 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Sist endra 12.08.2024

Kompetansepakke om trygt og godt skolemiljø

Kompetansepakken, som baserer seg på det tidligere regelverket om skolemiljø, kapittel 9 A, skal hjelpe ansatte og ledere i skolen til å øke sin kompetanse om trygt og godt skolemiljø.

Innholdet i kompetansepakken er i stor grad aktuell også etter lovendringen av 01.08.2024, der trygt og godt skolemiljø omtales i kapittel 12 i opplæringsloven.