Ledige verv i Kontrollkommisjonen for Sykehuset i Vestfold HF
Fra 1. januar 2026 er det ledige verv som leder og som legmedlem med bruker/pårørendeerfaring i Kontrollkommisjonen for Sykehuset i Vestfold HF. Søknadsfrist 28. november 2025.
Følgende verv er ledige
- Leder (sykehusavdelingen)
- Legmedlem med pasient-/pårørendeerfaring (DPS og BUPA)
Ved eventuelle oppnevninger av eksisterende medlemmer/varamedlemmer i ovennevnte verv, vil det være mulighet for oppnevning i tilsvarende verv i samme eller annen kommisjon. Det er tre kontrollkommisjoner for psykisk helsevern i Vestfold og Telemark.
Oppnevningsperiode
Medlemmene oppnevnes i utgangspunktet for fire år om gangen, med mulighet for gjenoppnevnelse én gang i samme kommisjon. Det gis godtgjøring for vervet, jf. psykisk helsevernforskriften §§ 64 – 68.
Vi gjør oppmerksom på at alle oppnevnelser skjer med forhold om eventuelle endringer i lovverket knyttet til kontrollkommisjonenes virksomhet.
Oppgaver
Kontrollkommisjonen skal behandle klager på vedtak om etablering, opprettholdelse eller opphør av tvungen observasjon og tvungent psykisk helsevern.
Videre overprøver kontrollkommisjonene etablering av psykisk helsevern med foreldresamtykke i saker der barnet er uenig i innleggelsen.
Kontrollkommisjonen skal dessuten behandle klager over vedtak som fattes under gjennomføring av tvungent vern. Dette gjelder vedtak om skjerming, innskrenkninger i retten til forbindelse med omverdenen, undersøkelse av rom og eiendeler, samt kroppsvisitasjon, beslag, rusmiddeltesting, bruk av tvangsmidler og overføringer.
Kontrollkommisjonen har også visse andre kontrolloppgaver.
Krav til kvalifikasjoner
Leder/vara for leder:
Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer, jf. domstolsloven §§ 53-55. Dette innebærer blant annet krav om å:
- være norsk statsborger
- være over 25 år
- ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
- tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Lederen bør ha erfaring enten som dommer/dommerfullmektig, barneverns- og helsenemndsleder eller innen helse- og sosialrett, f.eks. fra advokatpraksis eller arbeid i offentlig forvaltning.
Legmedlemmer:
Kommisjonen skal ha to legmedlemmer og av disse to skal minst ett av medlemmene enten selv ha vært under psykisk helsevern, være eller ha vært nærstående til pasient eller ha representert pasientinteresser i stilling eller verv.
Det kreves ingen særskilte krav til bakgrunnen til det andre legmedlemmet. Vedkommende kan f.eks. ha helse- eller sosialfaglig bakgrunn eller annen relevant erfaring for vervet.
Opplæring
Ved behov kan det vurderes om de som tilsettes kan være med å hospitere i andre kommisjoner.
Arbeidstid
Dette varierer etter behov, men det er som regel ukentlige dagsmøter.
Krav til habilitet
Etter psykisk helsevernloven § 6-2 tredje ledd kan ingen oppnevnes som medlem av en kontrollkommisjon som skal føre kontroll med en del av det psykiske helsevern som vedkommende har ansvar for i sin vanlige stilling. Medlemmet bør heller ikke være ansatt i det psykiske helsevernet for øvrig.
Godtgjøring
Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen (per nå kr 1305) fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2.
For leder med vara gjelder følgende satser:
- Jurist som er i dommerembete eller som er ansatt i annen stilling: 75 prosent.
- Advokat som er selvstendig næringsdrivende: 100 prosent.
Advokat som er partner og deleier i firma, regnes som selvstendig næringsdrivende og godtgjøres med 100 prosent av salærsatsen.
Legmedlemmer gis en godtgjørelse som tilsvarer 37,5 % av salærsatsen. Dersom legmedlemmet er selvstendig næringsdrivende som hovedstilling, gis en godtgjørelse som tilsvarer 50 % av satsen.
Generelt gjelder for begge grupper at arbeidsledige, pensjonister o.l. som mottar trygd, pensjon m.v., godtgjøres som personer i fast/lønnet stilling, dvs. med hhv. 75 eller 37, 5 prosent av salærsatsen.
Informasjon om vervene kan gis av fagsjef Nils Erik Fjeldvik og/eller av nåværende leder i Kontrollkommisjonen etter henvendelse til fagsjef.
Søknad med vedlagt CV og dokumenterte opplysninger om kompetanse, samt referanser, sendes
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, postboks 2076, 3103 Tønsberg.
Eventuelt kan søknader med vedlegg sendes som sikker melding fra våre hjemmesider Send sikker melding | Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Søknadsfrist: Så snart som mulig, senest innen 28. november 2025.