Syv "skolevettregler" til et trygt skolemiljø

Ta kontakt: Barn og foreldre som trenger hjelp for å få en bedre skolesituasjon kan ta kontakt med oss. Her holder seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen foredrag om skolemiljø. Foto: Rune Bergluns Steen/Voksne for barn

Hvordan skal vi både beskytte elevene mot krenkelser og mobbing og samtidig ivareta lærerens rolle? Her får du syv råd fra vår ekspert seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen i barnehage- og utdanningsavdelingen.

Publisert 23.09.2024

Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø, men sånn er det dessverre ikke for alle. De siste årene har antall saker knyttet til skolemiljø skutt i været. Det viser tall fra vår årsrapport for 2023.

I fjor mottok vi 972 slike meldinger. Det er en økning med 70 prosent sammenliknet med 2022, og 134 prosent sammenliknet med 2021. 

Veilder og finner løsninger

En svært viktig oppgave for våre medarbeidere i barnehage- og utdanningsavdelingen, er å behandle skolemiljøsaker og veilede og hjelpe elever, skoleansatte og foresatte med å finne gode løsninger i vanskelige situasjoner.

Seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen i barnehage- og utdanningsavdelingen har lang erfaring med dette arbeidet, og under et frokostseminar i regi av Voksne for barn tidligere i september delte hun sine refleksjoner og råd.

- Mengden skolemiljøsaker gir oss god kjennskap til hvor problemet ligger i disse sakene. Dette tror vi det er viktig å lære av og kan bidra til at flere barn får det trygt og godt på skolen. Vi er opptatt av å spre våre erfaringer, sier Larsen.


Her kan du lese hennes syv nøkkelpunkter for å jobbe for et bedre skolemiljø:

1. Sakene er varierte – Skolene må ha kompetanse til å se og ikke ha for høy terskel for å at noe er en skolemiljøsak

2. Særskilt sårbarhet skjerper skolens ansvar – Elevene må fanges opp og følges opp

3. Hårfin balanse mellom lovlig fysisk inngripen fra ansatte og at ansatte krenker elever- må ha kompetanse om forebygging, hvordan gripe inn og følge opp eleven i etterkant.

4. Samtaler er sjelden nok - Bruk flere redskaper i verktøykassa når du skal undersøke en skolemiljøsak

5. Jobb bredt med tiltak - Sett inn tiltak tidlig som er tilpasset problemet i saken og lovlige

6. Lag aktivitetsplan raskt – et arbeidsverktøy som må evalueres og justeres jevnlig

7. Tett skole-hjemsamarbeid - Responder raskt og jobb med relasjon og tillit.

Skolen har plikt til å iverksette tiltak om elever ikke har det trygt og godt på skolen.

- Hvis en elev eller foreldrene ikke er fornøyde med hva skolen gjør for at eleven skal få det bra på skolen, for eksempel fordi utrygghet, mobbing eller andre krenkelser ikke stopper, kan de ta direkte kontakt med oss for å få hjelp, avslutter seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen.