Kronikk: Skolefravær må håndteres raskt og riktig

Avdelingsdirektør Grethe Hovde Parr

Statsforvalteren i Østfold, Buskerud Oslo og Akershus behandlet i fjor nesten 1000 meldinger om et utrygt skolemiljø. I for mange av disse sakene så vi at eleven har et stort fravær.

Publisert 04.10.2024

Av Grethe Hovde Parr, avdelingsdirektør i barnehage- og utdanningsavdelingen,
og Valgerd Svarstad Haugland, statsforvalter

Vi så elever som ikke hadde vært på skolen på flere måneder og noen ganger fraværende gjennom nesten hele ungdomsskolen. Det er alvorlig for eleven og familien, men også for samfunnet.

Stor bekymring

Etter å ha behandlet disse sakene, sitter vi igjen med en stor bekymring for hvor mange barn som har høyt skolefravær, arbeid som startet for sent og tiltak som ikke har virket. Utdanning er en grunnleggende menneskerettighet. Sikkerhetsnettet, når retten ikke oppfylles, må virke bedre enn det gjør i en del tilfeller.

Fem råd

Vi vil gi fem anbefalinger om hva foreldre og skoler bør gjøre i disse sakene. Disse er basert på regelverket og våre erfaringer.

1. Kommunen må ha et system for å følge opp skolefravær

Fra høsten 2024 fikk kommunen en ny oppfølgingsplikt. Den gjelder fra første dag med fravær. Skolen må ha gode rutiner og system for registering av fravær, avdekking av fraværsmønster og samarbeid med hjemmet. Foresatte kan spørre skolen om hvordan fravær blir fulgt opp på deres skole og for deres barn. Innholdet i plikten må i det enkelte tilfellet ses i sammenheng med årsaken til fraværet og hvor langvarig og hyppig fraværet er. Om eleven er særskilt sårbar er ansvaret skjerpet.

2. Skolen bør se skolefravær og skolemiljø i sammenheng - det er ofte en skolemiljøsak

Vi ser at elever som ikke har det trygt og godt på skolen, ofte ikke vil på skolen. Dette kan skyldes mobbing og andre krenkelser, utrygge relasjoner, men også dårlige klassemiljø. I mange tilfeller vil derfor også skolens aktivitetsplikt i skolemiljøsaker være utløst. Fraværet kan være et symptom på et utrygt skolemiljø. Skolen må ha kompetanse til å se dette. Aktivitetsplikten gir systematikk til arbeidet.

Flere elever har i samtaler med oss fortalt at terskelen for å komme tilbake til skolen etter langt fravær er svært høy. Dette kan også gjøre skolemiljøet utrygt. Derfor er det ofte nødvendig med tiltak knyttet til trygging, inkludering og relasjonsbygging i disse sakene.

3. Skolen må gjøre nødvendige undersøkelser i saken - viktig at eleven og foresatte bidrar med informasjon

Uten gode undersøkelser er det fort gjort å sette inn «feil medisin på de symptomene» vi ser. Ved å undersøke faktorer som påvirker fravær og nærvær er det mulig å jobbe med dette. Undersøkelsene må være brede og starte tidlig. Hva sier eleven selv? I noen tilfeller kan det være nødvendig å innhente ekstern kompetanse som PP-tjenesten for å gjennomføre de nødvendige undersøkelsene.

4. Be skolen om å lage en aktivitetsplan med egnede tiltak og vurder om annen hjelp er nødvendig

Dersom skolefraværet har sammenheng med om eleven har det trygt og godt på skolen, skal skolen lage en aktivitetsplan snarest. Denne planen er et viktig verktøy for skolen og kan gi systematikk og forutsigbarhet i arbeidet. Her skal skolen bl.a. skrive hvem som skal gjøre hva og når. Vår erfaring er at det er nødvendig med tiltak rettet mot eleven og klassemiljøet og tiltak på skolenivå. Ofte må det også være tiltak på kort og lang sikt.

Vi ser at noen ganger kan det også være nødvendig med vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring fordi det er manglende tilrettelegging av opplæring som er årsaken til fraværet eller at fraværet gjør at eleven ikke har et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette må vurderes konkret. Her må skolen vurdere å sende en henvisning til PP-tjenesten. Vår erfaring er at mange skoler venter for lenge med dette. Her vil vi understreke at foresatte kan be om en sakkyndig vurdering.

5. Invester i et godt skole-hjem-samarbeid

Samarbeid mellom skolen og foreldrene er helt avgjørende for å lykkes i fraværssaker. Som den profesjonelle part, bør skolen ta initiativ til samarbeid med foreldrene raskt når de er bekymret og ta foreldre på alvor.

Om elever og foresatt opplever å ikke få hjelpe fra skolen, kan dere kontakte Statsforvalteren for veiledning eller melde en skolemiljøsak dersom eleven ikke har det trygt og godt på skolen.

Statsforvalter Valgerd Svartstad Haugland