Uttalelse med innsigelser til kommuneplanens arealdel i Nore og Uvdal kommune
Kommunen har gjort en stor jobb med å erstatte de fem eksisterende kommunedelplanene med en samlet kommuneplan. I vår uttalelse kommer vi med faglige innspill og merknader, og vi fremmer også innsigelser til en rekke forhold for å sikre at nasjonale og regionale interesser blir ivaretatt.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Planområdet omfatter nå hele Nore og Uvdal kommunes areal, på til sammen 2505 km². Vi mener kommunen har foreslått mange fornuftige plangrep i forslag til ny arealdel, men fremmer innsigelse til flere punkter for å sikre at nasjonale og regionale interesser blir ivaretatt.
Innsigelsene er fremmet med bakgrunn i nasjonale og regionale føringer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, barn og unges interesser, jordvern og matproduksjon, vannmiljø og forurensning, samt naturmangfold. Innsigelsene gjelder noen av de foreslåtte byggeområdene og soner for spredt bebyggelse, noen av planbestemmelsene, samt manglende hensynssoner på plankartet. Vi fremmer også innsigelse til planforslaget vedrørende mangler i utredningen av risiko- og sårbarhetsanalyse jf. kravene i plan- og
bygningsloven § 4-3.
Du kan lese hele uttalelsen med innsigelser og faglige merknader her.
Punktvis oversikt over innsigelsene
Bolig:
- Innspill nr. 36 Ederklepp, Kirkebygda Uvdal
- Innspill nr. 59 Tunhovdkrysset
- Innspill nr. 68 Breivikåsen
- Innspill nr. 127 a Bryggjevegen
Næring:
- Innspill nr. 86 Imingfjell Turistheim
- Innspill nr. 55 Uvdal industriområde
- Innspill nr. 48 c Øgnesprangfjellet
- Innspill nr. 128 b Gvammen
Fritidsbebyggelse:
- Innspill nr. 42 Månvegen hytteområde
- Innspill nr. 34 Nordre Myran, Roe
Råstoffutvinning:
- Innspill nr. 30 Mårlund masseuttak
Kombinerte områder:
- Innspill nr. 26 a Turrsnippen (kombinert bebyggelse og anlegg + småbåthavn)
- Innspill nr. 26 b Fjellset (fritidsbebyggelse og kombinert bebyggelse og arealformål)
Bestemmelser:
- § 1.17. 2) om bruksendring fra fritidsbolig til bolig
- § 1.3.1 om byggegrense mot vann og vassdrag
- § 1.1.2) om unntak fra plankrav
- § 4.1 om generelle bestemmelser til LNFR-områdene
- § 4.3 om bestemmelser knyttet til LNFR-areal for bolig-, fritids- og næringsbebyggelse, herunder underformål
- § 2.2.3.8) om myr
- Kommunen bruker ikke de tilgjengelige virkemidlene i plan- og bygningsloven for å ivareta hensyn til villreinens interesser.
- Manglende bestemmelser og retningslinjer for å sikre at det gjennom plan- og byggesaksbehandling gis tilstrekkelig tilgang på leke- og uteoppholdsarealer.
Plankart:
- Reduserte hensynssoner for nasjonalt villreinområde og fjellsone med viktige villreinhensyn uten at dette er konsekvensutredet.
Samfunnssikkerhet:
- Mangelfull ivaretakelse av forhold som har vesentlig betydning for samfunnssikkerheten. Kommuneplanens arealdel ivaretar ikke kommunes plikt etter plan- og bygningsloven § 4-3 om samfunnssikkerhet og risiko- og sårbarhetsanalyse.