Lokalmat fra øverste hylle skal friste tyske ganer
Den Norske Paviljongen på matmessen Grüne Woche er kjent for høy kvalitet på lokalmaten. Deltakerne samlet seg til smaksverksted for å smake på produktene i forkant av matmessen.
Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.
Når 20 lokalmat- og reiselivsaktører kommer sammen, er den gode samtalen i gang fra første stund. Under smaksverkstedet ble bedriftene kjent, fikk smake på hverandres produkter og hørte på historiene bak maten.
Arbeidet bak kulissene pågår for fullt frem til avreisen i januar. Fra Rogaland deltar to eplemost- og siderprodusenter, Apal Sideri og OmCider, to osteprodusenter, Ryfylke gardsysteri og Ystepikene samt Lysefjorden sjokolade. Smaken av Ryfylke stiller med kokkekompetansen. Med på messen blir også representanter fra Statsforvalterne i de tre "fjord-fylkene" Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal som sitter i styringsgruppen og Matarena som er prosjektleder.
Deltakerne på Grüne Woche 2022 (Tingvoll ost var ikke til stede da bildet ble tatt). Foto: Matarena
Les mer om fjordregionen på Grüne Woche.
Den Norske Paviljongen er ett av tre nasjonale omdømmeprosjekt innen mat og landbruk, og støttes av Innovasjon Norge og fylkeskommunene i Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland.