Nye takster for video- og telefonkonsultasjoner
Takstforskriftene åpner nå opp for at behandlerne kan avtale konsultasjoner via video eller telefon i de tilfeller dette kan være en erstatning for fysisk fremmøte. Dette kan bidra til å sikre at pasienter som har behov for oppfølging og veiledning kan få dette.
For flere av personellgruppene er behandlingsmetodene fysiske av natur, og vanlige konsultasjoner kan i begrenset grad erstattes av videokonsultasjoner og telefon. Likevel vil det i noen situasjoner være mulig å legge om deler av aktiviteten til et tilbud basert på avstandsoppfølging. Takstendringene skal bidra til å legge til rette for dette.
Veiledning for bruk av videokonsultasjon
Når behandlerne gir tilbud om videokonsultasjoner, skal pasientene kunne være sikre på at dette skjer på en sikker måte som ivaretar personvernet. Direktoratet for e-helse har laget en veiledning for bruk av videokonsultasjon (ehelse.no).
Det er viktig at alle behandlere som tar i bruk videokonsultasjoner forholder seg til disse retningslinjene.