Hva skal en søknad inneholde?

Forurensningsforskriften § 36-2 beskriver hva en søknad om tillatelse etter forurensningsloven skal inneholde. Den som skal søke om tillatelse må redegjøre for alle relevante punkter. Statsforvalteren kan også be om ytterligere opplysninger dersom det er nødvendig for behandlingen av saken. 

Kort oppsummert skal en søknad inneholde:

  • faktaopplysninger om bedriften, anlegget og lokaliteten
  • en oversikt over anlegget med bilder, skisser, kart etc. 
  • oversikt over naboer som skal forhåndsvarsles om søknaden
  • informasjon om regulering av området etter plan- og bygningsloven
  • beskrivelse av anlegget og ønskede rammekrav (produkter/aktiviteter, årlige mengder)
  • oversikt over råvarer og hjelpestoffer som kan ha betydning for miljøet
  • redegjørelse for alle utslipp og hvordan disse vil påvirke miljøet, inkl. diffuse utslipp. Utslippene med størst miljømessig betydning reguleres med spesifikke grenser i tillatelsen
  • vurdering av miljørisikoen ved aktivitetene
  • informasjon om eventuelle tiltak for å forebygge eller begrense forurensningen fra virksomheten, for eksempel fra diffuse utslipp og fra lagring av råvarer/produkt/avfall
  • redegjørelse for påvirkning på vernede områder, naturtyper, økosystemer eller arter

I tillegg må virksomheter som er omfattet av industriutslippsdirektivet, jf. forurensningsforskriften kapittel 36 vedlegg 1, vurdere sine aktiviteter mot aktuelle BAT-konklusjoner. 

Under finner du mer informasjon om utvalgte punkter i § 36-2. 

Beskrivelse av regulering av området etter plan- og bygningsloven

Alle omsøkte aktiviteter må være i tråd med endelig regulering etter plan- og bygningsloven. Ved tvil om planforholdet må søker kontakte planmyndigheten i kommunen. Bakgrunnen for dette kravet er at det er kommunen som er ansvarlig for arealbruken i et område. Bestemmelser i reguleringsplanen er også førende for kravene statsforvalteren setter i en tillatelse. 

Forholdet til plan må altså som hovedregel være avklart før vi kan behandle søknaden. Dersom det er en pågående planprosess eller dispensasjonssak vil vi kun starte saksbehandlingen i samråd med søker, men vi vil ikke fatte vedtak i saken før planforholdet er avklart. Dersom den omsøkte virksomheten er i strid med plan kan statsforvalteren kun gi tillatelse etter forurensningsloven dersom det foreligger et skriftlig samtykke fra planmyndigheten. 

Beskrivelse av anlegget og aktivitetene det søkes om

Søknaden må inneholde opplysninger om planlagt produksjon, aktiviteter og prosesser. Søker må beskrive de forskjellige trinnene i virksomheten og hvilke teknikker som benyttes. Det er ofte nyttig å legge ved et flytskjema og vise til dette i beskrivelsen. 

Det må komme klart fram hvilke rammekrav (produkter/aktiviteter, årlige mengder o.l.) det søkes om. Det bør også komme frem hvilke aktiviteter som foregår under tak, innendørs og utendørs samt hvilke type dekke det er der de omsøkte aktivitetene skal foregå (betong, asfalt, grus osv). 

Utslipp til vann

Søker må redegjøre for hvilke stoffer det søkes om å slippe ut i konsentrasjoner, total tonnasje og vannmengde. For hvert utslipp skal det oppgis kilde og hvilken type utslipp det er (prosessavløpsvann, kjølevann, oljeholdig vann fra verksted m.m.). Søknaden skal også beskrive ønsket utslippspunkt med koordinater, dybde osv. samt opplyse om temperatur på utslippet og eventuelle variasjoner i mengde eller innhold.

Søker skal redegjøre for viktige egenskaper ved utslippet, for ekspempel om stoffer kan være akutt giftige eller være bioakkumulerende og/eller tungt nedbrytbare. Dersom utslippene kan inneholde stoffer som er omfattet av den norske prioritetslistenlisten over prioriterte stoffer i vannforskriften vedlegg VIII, listen over vannregionspesifikke stoffer (veileder til klassifisering av miljøtilstand i vann 02:2018) eller kandidatlisten i REACH skal dette framgå av søknaden.  

Søker skal også beskrive tiltak for å redusere utslipp og eventuell rensing (metoder og rensegrad). Hvis utslippet går til kommunalt renseanlegg skal søknaden inneholde informasjon om anleggets kapasitet til å motta utslippet og hvilke komponenter det renser for. 

Videre skal søknaden inneholde informasjon om resipienten for utslippet og en vurdering av hvordan de ømsøkte utslippene vil påvirke denne. I de fleste tilfeller vil det være behov for spisskompetanse for å vurdere miljøeffektene av utslippet. 

Lukt

Dersom tiltaket det søkes om kan medføre luktulemper for omgivelsene, må søknaden inneholde opplysninger om luktkilder og hvilke tiltak som vil gjøres for å redusere luktbelastningen. Dette gjelder også ved diffuse luktutslipp, for eksempel fra lagring av avfall. 

Støy

Søknaden må redegjøre for støysituasjonen ved å beskrive støynivå og variasjoner over tid (gjennom døgnet og året), avstand til naboer eller støyfølsom bebyggelse og om det forekommer impulsstøy eller støy med rentonekarakter. 

Nye virksomheter må utarbeide støysonekart. Eksisterende virksomheter kan bli pålagt å utarbeide støysonekart ved endringer av tillatelsen eller hvis det kommer klager på støy. 

Forurenset grunn

Søknaden må redegjøre for tilstanden i grunnen/sedimentene på området. Eventuelle gjennomførte grunn- eller sedimentundersøkelser må legges ved som dokumentasjon.

Alle virksomheter som er omfattet av forurensningsforskriften kapittel 36 vedlegg 1 (IED) skal gjøre rede for forurensningssituasjonen i grunnen, jf. § 36-21. Veileder for tilstandsrapport for industriområder (M-630) beskriver hvilke kriterier som utløser krav om tilstandsrapport, gjennomføring og omfang av undersøkelsene som kreves og krav til rapportering. 

Må det omsøkte tiltaket konsekvensutredes? 

En konsekvensutredning er en kartlegging av tiltakets konsekvenser for miljø og samfunn. Planmyndigheten i kommunen er i utgangspunktet ansvarlig myndighet for gjennomføring av konsekvensutredninger. Dersom tiltaket det søkes om tillatelse til ikke medfører endringer av gjeldende plan, kan det i visse saker være krav om gjennomføring av konsekvensutredning etter forskrift om konsekvensutredninger. Statsforvalteren er ansvarlig myndighet for konsekvensutredningen i slike tilfeller. Behovet for konsekvensutredning bør avklares før søknaden sendes, og utredningen skal normalt inngå i søknaden. 

Endring av eksisterende tillatelse

Dersom virksomheten planlegger endringer i driften som ikke medfører økte utslipp eller nye typer utslipp, kan virksomheten søke om endring av den eksisterende tillatelsen. Søknad må sendes i god tid, slik at endret tillatelse foreligger før endringer i driften gjennomføres. Det er tilstrekkelig at søknaden inneholder opplysninger om endringene og en vurdering av hvilke miljøkonsekvenser de kan ha. 

Søknader om endring som innebærer at nye typer utslipp oppstår eller at utslippene øker utover det som tidligere er tillatt, blir vurdert som søknad om ny tillatelse for eksisterende anlegg. 

Statsforvalteren kan også endre tillatelsen på eget initiativ, reglene for dette er gitt i forurensningsloven § 18. Vi kan i alle tilfeller endre eller trekke en tillatelse når det har gått ti år etter at den er gitt. Vi vil da varsle bedriften i god tid før tillatelsen endres.