Tiltaket Inkluderingsanalysen – en liten del av Kompetanseløftet i Trøndelag

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis består av fem elementer hvorav arbeidsplassbasert kompetanseutvikling er ett av disse. Du kan lese mer om Kompetanseløftet her. Inkluderingsanalysen er et fellestiltak for Trøndelag knyttet til arbeidsplassbasert kompetanseutvikling. Alle kompetansenettverkene har fått tilbud om deltakelse, og har dessuten fått mulighet til å «søke» midler til andre tiltak utenom dette fellestiltaket.

Publisert 04.02.2022, Sist endret 19.08.2024

Bakgrunnen for tiltaket

Lokal kompetanseutvikling skal møte lokale behov; dette betinger lokale analyser. Barnehager og skoler har rapportert at de har behov for å øke egen analysekompetanse.

Inkluderingsanalysen er i så måte et tiltak for å reflektere over virksomhetens praksis – og vil dermed gi et godt grunnlag for å identifisere styrker og svakheter i inkluderende praksiser i barnehage og skole. Inkluderingsanalysen bevisstgjør egen praksis og kan være grunnlag for videre utviklingsarbeid.

Mål for tiltaket

Opplæring i inkluderingsanalysen er tenkt som støtte i refleksjon og vurdering av inkluderende praksiser i barnehager og skoler. Målet er at barn og unge får være i et inkluderende læringsmiljø, og oppleve seg som deltakere i fellesskapet.

Målgruppe for tiltaket

Det er primært rådgivere i PP-tjenesten som får opplæring i selve refleksjonsverktøyet. Som en del av tiltaket inkluderingsanalysen inngår PP-tjenesten samarbeid med én barnehage og én skole. De ansatte i de respektive virksomhetene er da en del av tiltaket. Det er viktig for forankringsarbeidet at ledelse i barnehage og skole, eier, og andre relevante aktører er involvert i utviklingsarbeidet – og setter av nødvendig tid til arbeidet.

Det er samarbeidsforumene i Trøndelag som har vedtatt at vi skal tilby dette tiltaket for å berede grunnen for arbeidet med Kompetanseløftet i Trøndelag. Alle regionale kompetansenettverk i fylket har fått informasjon om tiltaket, og hvordan de kan melde ønsket om deltakelse.

Har du spørsmål om dette tiltaket, eller Kompetanseløftet i særdeleshet, ta kontakt med oss (se kontaktinfo i høyremargen).

Ett felles tiltak innenfor Kompetanseløftet Trøndelag

Inkluderingsanalysen som fellestiltak i Trøndelag ble avsluttet våren 2024. Ønsker du mer informasjon om refleksjonsverktøyet, finner du dette på Statpeds side om refleksjonsverktøyet for inkluderende praksis.

Arbeidet med ett felles tiltak innenfor Kompetanseløftet i Trøndelag blir videreført gjennom Inkluderende praksis i barnehager og skoler

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.