Avfall og gjenvinning

Oppdatert 22.01.2024

Avfall og gjenvinning omfatter innsamling, mottak, lagring, behandling, gjenvinning og annen håndtering av avfall. Dette kan føre til utslipp av klimagasser, tungmetaller og andre miljøgifter.

Farlig avfall

Farlig avfall kan ikke håndteres sammen med vanlig avfall. Farlig avfall inneholder helse- og miljøfarlige kjemikalier som kan føre til alvorlig forurensning og skade mennesker og dyr. Virksomheter som produserer farlig avfall, har plikt til å levere dette til godkjent avfallsmottak. Før transport skal avfallet deklareres elektronisk på www.avfallsdeklarering.no

Statsforvalteren kan gi tillatelse

Statsforvalteren er forurensningsmyndighet for de fleste avfallsanlegg og kan gi tillatelse til virksomhet som medfører forurensning. Dette omfatter anlegg for mottak, sortering og behandling av avfall, bilvraksplasser, deponier, komposteringsanlegg og forbrenningsanlegg. Når Statsforvalteren gir slike tillatelser, må virksomheten i noen tilfeller sette i gang spesifikke tiltak for å minske ulempen for andre. Statsforvalteren skal også hente inn avfallsplaner fra havner og drive tilsyn med dem.

Statsforvalteren kontrollerer avfallsanleggene for å sikre at kravene i tillatelsene blir overholdt. Det er forurensningsloven, avfallsforskriftene, internkontrollforskriften og tillatelsene som er gitt, som ligger til grunn for kontrollene.

Vis mer

Søknadsprosess

Behandling av søknad om tillatelser skal skje i tråd med forurensningsforskriften kapittel 36. Søknadsskjema(er) finner du under våre skjema og tjenester.

Det er viktig at søker har avklart arealbruken skriftlig med planmyndigheten (kommunen), for eksempel med riktig arealformål i en reguleringsplan, kommuneplanens arealdel, eller godkjent dispensasjon fra disse.

Dokumentasjonen må sendes inn sammen med søknaden. Statsforvalteren vil ikke starte behandlingen av søknaden før dette er gjort.

Søker må sørge for at alle relevante opplysninger om virksomheten er med i søknaden, og at disse omhandler den spesifikke lokaliteten det søkes om. Det må særlig fokuseres på de forurensningsmessige ulempene ved virksomheten, og hvilke tiltak som er/planlegges iverksatt for å redusere forurensningsfaren. Kjennskap til omgivelsene er derfor viktig.

Dersom en søknad mangler relevante opplysninger, kan søker risikere lenger saksbehandlingstid eller at søknaden blir avvist. Det er derfor viktig at søker redegjør for virksomheten så godt det lar seg gjøre.

Alle saksdokumenter er i utgangspunktet offentlige (gjennom Statsforvalterens postjournal). Søker må spesifisere dersom noe ønskes å unntas offentligheten, og begrunne hvorfor. Hva som kan unntas offentligheten blir vurdert etter offentleglova og forvaltningsloven.

Alle tillatelser som er gitt, er tilgjengelig på nettsiden Norske utslipp.

Søknaden skal sendes til Statsforvalteren i Trøndelag i post (postboks 2600, 7734 Steinkjer) eller på e-post (sftlpost@statsforvalteren.no).

Dersom det skal søkes om en endring eller totalrevisjon av tillatelsen, ber vi om at posten merkes med sakens referansenummer.

Når Statsforvalteren har mottatt søknaden, vil en saksbehandler gå gjennom søknaden for å sikre at alle opplysninger er med, og om nødvendig ta kontakt med søker dersom noe mangler.

Saksbehandler vil deretter legge søknaden på høring til allmennheten i minimum fire uker (kunngjøre i avis og på hjemmesiden, og sende den til aktuell kommune og sektormyndigheter, naboer og eventuelt andre berørte). Søker får regningen for annonsen direkte fra den aktuelle avisen/annonsøren.

Søker vil få mulighet til å kommentere alle høringsuttalelser etter endt høringsperiode.

Statsforvalteren i Trøndelag bruker normalt minst 6-8 måneder på å behandle søknaden, inkludert høringsperioden.

Statsforvalteren tar gebyr for all saksbehandling av søknader. Alle satser er nedfelt i forurensningsforskriften kapittel 39. Hvilken sats som tas, avhenger av Statsforvalterens tids- og ressursbruk med søknaden.

Dersom Statsforvalteren kommer frem til at tillatelse kan gis, vil en tillatelse normalt inneholde vilkår som skal ivareta ytre miljø. Flere av disse vilkårene er lokalitetsspesifikke.

Den som søker/ det søkes for, blir juridisk ansvarlig for alle kravene (vilkårene) i en eventuell tillatelse. Det er ikke mulig for bedrifter å dele på en tillatelse.

  • Forurensningsloven (§§ 11 og 29 om krav til tillatelse)
  • Forurensningsforskriften kapittel 36 (saksbehandling av søknad)
  • Forurensningsforskriften kapittel 39 (gebyr for behandling av søknad)
  • Avfallsforskriften (flere kapitler)
  • Forvaltningsloven
  • Offentleglova

Årsrapportering

Alle virksomheter som får tillatelse, får krav om å sende en årsrapport til Statsforvalteren. Deponier og virksomheter som har tillatelse til å motta farlig avfall skal sende inn årsrapport i Altinn, øvrige skal sende direkte til Statsforvalterens postmottak.

Rapporteringstallene i Altinn er en del av den nasjonale avfallsstatistikken, som rapporteres videre til EU.

Fra 2023 skal alle virksomheter som sender årsrapport via Altinn, betale et gebyr for behandling av årsrapportene. Dette står det mer om på Miljødirektoratets hjemmeside (Industrien må betale gebyr for egenkontrollrapporter) eller i forurensningsforskriften kapittel 39 §§ 3, 5 og 7.


Tilsyn

Det er vanlig at Statsforvalteren gjennomfører tilsyn innen ett år etter at en tillatelse er gitt, og deretter jevnlig etter en risikobasert vurdering. Årsrapporten er blant grunnlagene for Statsforvalterens tilsynsfrekvens hos virksomhetene.

Tema på tilsyn varierer innen vilkårene i tillatelsen og relevante forskrifter.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Publisert 19.05.2020

Vedtak - ny ansvarlig enhet - omlasting av avfall på Kleivan industriområde

Fylkesmannen har overført tillatelsen for omlasting og mellomlagring av avfall på Kleivan industriområde til Årbogen Transport AS.


Publisert 19.05.2020

Vedtak - endret tillatelse - Sandstad sorteringsanlegg

Fylkesmannen har endret tillatelsen til Kystavfall AS for sorteringsanlegget på Sandstad.


Publisert 14.05.2020

Vedtak - endret tillatelse - Inderøy gjenbrukstorg

Fylkesmannen har endret tillatelsen til Innherred Renovasjon IKS for Inderøy gjenbrukstorg (Røvik).


Publisert 23.03.2020

Beredskap og mellomlagring av avfall

Viktig med oppdaterte beredskapsplaner og tilstrekkelig bemanning i avfallssektoren. 


Publisert 26.07.2018

Vedtak - tillatelse etter forurensningsloven - Jordfabrikken AS - Skjørdalen - Verdal kommune

Etter søknad har Jordfabrikken AS fått tillatelse etter forurensningsloven til å drive trommelkompostering i Skjørdalen i Verdal kommune.


Publisert 26.07.2018

Vedtak - tillatelse etter forurensningsloven - Trondheim Renholdsverk AS - Heggstadmoen - Trondheim kommune

Etter søknad har Trondheim Renholdsverk AS fått tillatelse etter forurensningsloven til å motta og mellomlagre inerte masser, rene masser, nedfallsfrukt og hageavfall på Heggstadmoen i Trondheim kommune.


Publisert 11.05.2018

Avklaringer angående hytterenovasjon til orientering

Fylkesmannen orienterer om avklaringer fra Miljødirektoratet om selvkostprinsippet og hytterenovasjon.


Publisert 03.05.2018

Ta søppel på alvor

Fylkesmannen i Trøndelag sender i dag et brev til kommunene i fylket med oppfordring til at kommunene må sette forsøpling på dagsorden.


Publisert 21.02.2018

Vedtak - endret tillatelse - overdragelse av virksomhet fra Oppdal Bil-demontering til Miljøgjenvinning AS - Oppdal kommune

Tillatelse av 07.06.2013 til drift av biloppsamlingsplass i Kåsenvegen 17 overdras fra Oppdal Bil-demontering til Miljøgjenvinning AS. Tillatelsen er oppdatert.