Pilotprosjekt om Fylkesmannens tilsyn med kommunene

Vi har undersøkt hvordan tilsyn fra Fylkesmannen  og  kommunerevisjonene  kan gi god læring i  kommunene  samtidig  som kontrollen gjøres effektivt.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 06.10.2016

Stortingsmeldinger og andre rapporter peker på at kommunene kan oppleve statlig tilsyn som en betydelig  belastning,  hvis ikke tilsynet  samtidig  bidrar til læring  og  økt kvalitet  i  kommunenes  tjenesteproduksjon.

Kontroll versus veiledning

Rapporten  viser  at  det  i  realiteten  er  en  glidende  overgang  mellom  Fylkesmannens  kontrol l og veiledning. Vi peker på at det  ligger  et potensial  for økt læring for kommunene ved utnytte dette spillerommet og i større grad vektlegge veiledningsdimensjonen.

Redusere statlig tilsyn?

Skal  vi redusere  det  statlige  tilsynet,  forutsetter  det  en  styrket  kommunal  egenkontroll  og velfung erende  mål-  og  resultatstyring  i  kommunene. Hvis denne forutsetningen er oppfylt, konkluderer  vi  med  at  andelen  landsomfattende  tilsyn  kan  reduseres  til fordel for egeninitierte tilsyn som tar utgangspunkt i kommunens risikovurderinger.

Samordning

Fylkesmannens  lovlighetstilsyn undersøker om tingene  gjøres  på  rett  måte. Kommunerevisjonen fokuserer på om  kommunestyrets vedtak og forutsetninger om økonomi,  produktivitet, måloppnåelse  og  virkninger oppnås (gjøres de rette tingene?). Forholdene  ligger til  rette  for  økt  læringsgevinst  når disse to forholdene ses  i  sammenheng.

Felles tilsyn/egenkontroll

Etter gjennomført felles tilsyn/egenkontroll er konklusjonen at datainnsamlingen var effektiv. Gjenbruk av kommunale data lar seg gjøre i praksis. Et samtidig tilsyn ga også store besparelser i tid for alle parter. Vi anser også en tilbakemelding på lovlighet samtidig med en vurdering av kvalitet som hensiktsmessig hva læring angår.