Informasjon til kommunene og fylkeskommunen

Under finner dere informajon som er relevant for voksenopplærings- og integreringsfeltet.

Publisert 14.10.2024

Endring i inntakskrav til videregående opplæring for voksne etter ny opplæringslov
I den nye opplæringsloven med forskrifter er ikke kravet om engelsk ved inntak til videregående opplæring for voksne videreført.

De som har fullført grunnskoleopplæring eller tilsvarende opplæring, har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven §§ 5-1 og 18-3. § 18-3 forutsetter i tillegg at de ikke har oppnådd studie- eller yrkeskompetanse. Hva som ligger i fullført grunnskoleopplæring eller tilsvarende opplæring er nærmere utdypet i opplæringsforskriften § 4-1. Her går det blant annet fram at kravet om tilsvarende opplæring er oppfylt for de som har gjennomgått allmenn opplæring i utlandet i minst 9 år.

Kravet om engelsk som ble innfortolket i den tidligere opplæringsloven med forskrifter, er ikke videreført i den nye opplæringsloven eller opplæringsforskriften. Endringen henger sammen med at de med rett til videregående opplæring som har fylt 19 år skal kunne velge om de vil ta ut retten i videregående skole eller i den videregående opplæringen for voksne. Vilkåret om at man må ha fullført grunnskole eller tilsvarende i ny opplæringslov §§ 5-1 og 18-3, må derfor tolkes likt for at dette skal være en reell valgmulighet.

Da det kan være høye krav til engelskkompetanse for å gjennomføre videregående opplæring, oppfordrer vi kommunene til dialog med fylkeskommunen om hvordan en kan jobbe samordnet for å sikre at deltakere med mål om å fullføre videregående opplæring utvikler tilstrekkelig engelskkompetanse til å fullføre opplæringsløpet.

Få klager på vedtak etter integreringsloven – særlig norsk og samfunnskunnskap
Statsforvalteren er klageinstans for vedtak etter integreringsloven. De siste årene har det vært en kraftig økning i antall bosatte i kommunene i Agder, og vi legger derfor til grunn at det samme gjelder vedtak fattet etter integreringsloven. Vi ser likevel ikke en tilsvarende økning av klagesaker hos oss. Dette gjelder særlig klager på introduksjonsprogrammets innhold og opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Vi minner om at alle enkeltvedtak skal inneholde informasjon om klageadgang og klagefrist, og oppfordrer kommunene til å gi god veiledning til sine innbyggere for å sikre reell klageadgang.

Kurs for nyankomne som vil jobbe i SFO, skole og barnehage
Utdanningsdirektorartet har utviklet et kurs for nyankomne som vil jobbe i SFO, skole og barnehage. Kurset skal bidra til at alle som vil jobbe i barnehage og skole, får kjennskap til regelverk, verdier og praksis i barnehager, skoler og SFO. Kurset er på norsk, engelsk og ukrainsk. Dette digitale kurset kan brukes av enkeltpersoner, på en arbeidsplass eller i introduksjonsprogrammet.

Mer informasjon om kurset finner dere her: Kurs for nyankomne som ønsker å jobbe i norske barnehager og skoler | udir.no

Oppfordring til kommunene om å dele svar på veiledningsspørsmål med hverandre
Statsforvalteren gir informasjon og veiledning om opplæringsloven og integreringsloven. Det innebærer blant annet at vi svarer på skriftlige spørsmål som kommunene sender til oss. Vi ser at dette ofte kan være nyttig informasjon for andre kommuner, og oppfordrer til å dele spørsmål og svar med hverandre i nettverk.

Kompetansekrav ved tospråklig opplæring
Det følger av ny opplæringslov (oppll.) § 19-8 første ledd at Deltakarar i den førebuande opplæringa for vaksne har rett til særskild språkopplæring etter § 3-6. Det innebærer at deltakere har rett til forsterka opplæring i norsk og, om det trengst, morsmålsopplæring og tospråkleg opplæring i fag eller begge delar frem til de kan norsk godt nok til å følge den vanlige opplæringen, jf. § 3-6 første ledd.

Statsforvalteren har fått spørsmål om hvilke kompetansekrav som gjelder ved tospråklig opplæring.

I § 19-13 står det at reglene i §§ 17-3, 17-4 og 17-5 om kompetansekrav for lærere og kvalifikasjonsprinsippet gjelder i den forberedende opplæringen for voksne. Det er ikke egne regler for tospråklig opplæring, men det følger av merknadene til § 3-6 i Prop. 57 L (2022-2023) at:

Dersom det ikkje finst eigna undervisningspersonale som kan undervise i morsmålsopplæring eller tospråkleg opplæring i fag, kan opplæringa givast på annan måte innenfor dei rammene som er gitt i lova. Morsmålsopplæring og tospråkleg opplæring kan gjennomførast som fjernundervisning på visse vilkår, jf. § 14-4. Opplæringa kan også givast som intensiv opplæring, jf. § 11-3. Elevane kan organiserast i grupper innanfor rammene av § 14-2.