Informasjonsbrev uke 32/2024

Innhold:

  • Frist for å melde om endringer i beiteområder for beitelag som skal søke OBB-tilskudd høsten 2024
  • Tilskudd til tiltak i beiteområder - omfordeling av midler etter 10. september
Publisert 06.08.2024

Frist for å melde om endringer i beiteområder for beitelag som skal søke OBB-tilskudd høsten 2024

Beitelag som skal søke om tilskudd til organisert beitebruk (OBB) under regionale miljøtilskudd i 2024 må oppgi beiteområde i søknaden.

Dersom det er endringer i navn på eksisterende beiteområder, eller nye beiteområder har kommet til for beitesesongen 2024, må Landbruksdirektoratet ha melding om dette innen utgangen av august. Dette er nødvendig for at beitelaget skal få til å levere søknad om tilskudd for 2024.

Statsforvalteren har ansvar for å melde fra om eventuelle endringer til Landbruksdirektoratet. Vi ber kommunene sjekke ut om det er registrert endringer i beitelagenes beiteområder og melde dette inn til oss seinest torsdag 29. august.

Landbruksdirektoratet skal kun ha navnet på beiteområdet.

Endringer i kart skal meldes til NIBIO først til våren når behandlingen av årets søknader er sluttført. Mer info om innmelding av kart kommer når dette blir aktuelt.

Mer info om beitelagskart på vår hjemmeside.

Kontaktperson: Eva Dybwad Alstad

 

 

Tilskudd til tiltak i beiteområder - omfordeling av midler etter 10. september

Jf. tildelingsbrev til kommunene i Trøndelag vil Statsforvalteren foreta en omfordeling av midler til tiltak i beiteområder mellom kommunene etter 10. september.

Bakgrunnen for dette er at samla ramme for tilskudd er begrenset. Vi gjør derfor opp status for ordningen etter endt beitesesong, og omfordeler ledige midler til kommuner med merbehov.

Av en samlet ramme på kr 4,94 mill. i 2024 står det per 5. august igjen i overkant av kr 1,51 mill. udisponert. Inntrukne midler i 2024 er da medregnet.

Brev til kommunene i Trøndelag med lenke til skjema for å søke om tilleggsbevilgning innenfor ordningen “tilskudd til tiltak i beiteområder” blir sendt til postmottak i kommunene denne uka.

Du kan også laste ned skjema for innmelding av behov her. Kommuner som har midler til overs melder også fra om dette i samme skjema.

Oversikt over innvilga tilskudd, ledige midler og årets søknader i din kommune finner dere i Agros.

Frist for å søke tilleggsbevilgning/melde om ledige restmidler settes til 10. september.

Skjema sendes til sftlpost@statsforvalteren.no. E-post merkes med sak 2024/1245.

Kontaktperson: Eva Dybwad Alstad eva.alstad@statsforvalteren.no

 

 

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.