Sosiale tjenester i NAV

Oppdatert 18.11.2024

Den som ikke greier å forsørge seg selv, kan søke om sosialhjelp. Hjelpen kan ytes som bidrag, lån eller garanti for lån. Økonomisk sosialhjelp skal først og fremst være en midlertidig ytelse, og meningen er at den som søker hjelp, skal bli i stand til å hjelpe seg selv etter hvert. Søknader om sosialhjelp skal sendes til Nav-kontoret i kommunen.

Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig økonomisk støtte som skal betale nødvendige utgifter til å leve og bo. Før du kan få sosialhjelp må du utnytte egne muligheter til å forsørge deg selv. Det kan for eksempel være gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler. Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvilke muligheter du har, kan du kontakte Nav for råd og veiledning. 

Hovedansvaret for sosialtjenesten ligger i kommunene, og det er Nav-kontorene som ivaretar kommunens oppgaver på dette området. Det er veiledende retningslinjer for hvor mye stønad hver enkelt kan få tildelt, men kommunene har rett og plikt til å bruke skjønn og vurdere hver sak for seg.

De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene med mer, og tar dessuten hensyn til andre sider av dagliglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsetting av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye. Nav skal ikke ta hensyn til om familien har barnetrygd når de vurderer søknader fra familier med barn.

Du kan klage

Hvis du søker om sosialhjelp og får avslag fra Nav, kan du klage på vedtaket. Hvis Nav er enig i klagen din, vil de endre avgjørelsen og ta kontakt med deg for å gi deg hjelpen du har rett på. Hvis Nav er uenig i klagen din, sender Nav klagen din videre til Statsforvalteren. Statsforvalteren behandler klagen og svarer deg med et brev.

Statsforvalteren har også et tilsynsansvar som gir rett og plikt til å føre tilsyn med om kommunen oppfyller sine plikter i sosialtjenesteloven. Kapittel 4 regulerer de individuelle tjenestene i loven, blant annet økonomisk stønad.

Gjeldsrådgiving 

Kommunen skal tilby innbyggerne økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving i tråd med lov om sosiale tjenester. Denne rådgivingstjenesten er som regel et tilbud ved det lokale Nav-kontoret. Statsforvalterens oppgaver er rettet mot kommunene og innebærer blant annet å gi opplærings- og kurstilbud til kommunens ansatte.

Vis mer


Publisert 07.01.2021

Koronakrisen kan gi økt ulikhet i samfunnet

Ny NAV-rapport viser at det har blitt noe større inntektsforskjeller i Norge frem til 2018, samtidig som kjøpekraften har vært stabil. 


Publisert 05.01.2021

Endringer i midlertidig forskrift om unntak fra sosialtjenesteloven

Midlertidig forskrift om unntak fra sosialtjenesteloven § 20, § 20a og § 29 til § 40 videreføres med noen endringer.


Publisert 05.01.2021

Vilkår om norskopplæring for stønad til livsopphold etter sosialtjenesteloven

Det innføres en plikt for kommunen til å stille vilkår om norskopplæring, dersom manglende norskkunnskaper er årsaken til at en person ikke er selvhjulpen, og personen har hatt rett og plikt til å delta på introduksjonsprogram (norskopplæringsplikt).


Publisert 04.01.2021

Rettleiiande satsar for økonomisk stønad til livsopphald for 2021- Rundskriv A-2/2020

Arbeids- og sosialdepartementet har prisjustert satsane i staten sine rettleiande satsar for sosialstønad. Satsane er justert i tråd med anslag for vekst i konsumprisane i nasjonalbudsettet for 2021 (3,5pst.)


Publisert 16.12.2020

Rapportering om kvalifiseringsprogram, aktivitetsplikt og digitalisering av dei sosiale tenestene i NAV

Fylkesmannen ber om opplysningar frå NAV-kontora i Rogaland innan 15. januar 2021.


Publisert 15.12.2020

Vedtak uten saksbehandlers navn

Fylkesmannen er gjort kjent med at flere Nav-kontor utelater saksbehandlerens navn i vedtaket. I denne forbindelse vil Fylkesmannen vise til Sivilombudsmannens undersøkelse som ble gjennomført i 2017 om vedtak uten saksbehandlers navn.


Publisert 05.11.2020

Sosiale tjenester til personer som flytter fra kommunen som mottar integreringstilskudd

Arbeids- og velferdsdirektoratet har presisert at det er bosettingskommunen som er ansvarlig for å yte tjenester etter sosialtjenesteloven i den perioden de mottar integreringstilskudd for vedkommende.


Publisert 22.10.2020

Ny strategi for barn som veks opp i familiar med låg inntekt

Den 16.10.20 la regjeringa fram ein ny strategi som skal fremje deltaking og styrkje moglegheitene til barn som lever i familiar med låg inntekt.


Publisert 22.10.2020

Refusjon i etterbetalte trygde- og pensjonsytingar

Arbeids- og velferdsdirektoratet har no presisert kva reglar kommunane må følgje dersom dei vil krevje refusjon i trygde- og pensjonsytingar for sosialstønad som kommunen har utbetalt.


Publisert 19.10.2020

Ekstra tilskudd til Nav-kontor i Rogaland

Fylkesmannen i Rogaland har utbetalt i overkant av 3,6 millioner kroner i tilskudd til de sosiale tjenestene i Nav. Pengene skal hjelpe Nav-kontorene til å iverksette tiltak for å håndtere konsekvenser av koronapandemien.