Arealforvaltning

Oppdatert 20.12.2023

Det er i utgangspunktet kommunen selv som bestemmer hvordan arealene skal brukes, så lenge arealbruken er innenfor rammene av nasjonal politikk. Statsforvalteren er fagmyndighet innen landbruk, miljøvern, helse og samfunnssikkerhet, og skal sørge for at nasjonale interesser blir ivaretatt. I tillegg skal vi sikre at kommunale vedtak i plan- og byggesaker er i samsvar med gjeldende lovverk.

Nasjonale retningslinjer må følges

Stortinget og regjeringen gir retningslinjer og rammer som kommunene skal legge til grunn i arealforvaltningen. Statsforvalterens oppgave er å sørge for at kommunene ivaretar nasjonale interesser innenfor miljøvern, landbruk, helse og samfunnssikkerhet. Vi skal også se til at barn og unges interesser blir tatt vare på i planleggingen. Dersom den kommunale arealforvaltningen er i strid med nasjonale interesser, kan Statsforvalteren gripe inn.

Statsforvalteren kan gripe inn ved å fremme innsigelser til arealplaner eller klage på vedtak i byggesaker (dispensasjonsvedtak) som er i strid med arealplanen. Dersom kommunen velger å ikke ta innsigelsen til følge, går saken til mekling mellom partene. Hvis meklingen ikke fører fram, kan kommunen be om at saken oversendes til Kommunal- og distriktsdepartementet for endelig avgjørelse. 

Statsforvalteren er klageinstans

De som er berørt av kommunale vedtak i reguleringsplaner og byggesaker, og av vedtak etter jordloven, konsesjonsloven og odelsloven, kan klage til Statsforvalteren. Statsforvalteren behandler også klagesaker etter matrikkelloven, eierseksjonsloven, veiloven, tomtefesteloven og lov om kommunal forkjøpsrett. Statsforvalteren er i tillegg klageinstans i saker der det offentlige overtar privat eiendom etter plan- og bygningsloven (ekspropriasjon). Denne typen klager behandles først av kommunen. Dersom kommunen ikke gir klageren medhold, sender kommunen klagen til Statsforvalteren for endelig avgjørelse. 

Vis mer


Publisert 05.12.2022

Tillegshøyring kommuneplan Sandnes 2023-2038

Sandnes kommune har ei tilleggshøyring i samband med kommuneplanen på offentleg ettersyn, og Statsforvaltaren i Rogaland har gitt høyringsuttale.


Publisert 08.11.2022

Prinsipielle avgjersler frå settestatsforvaltar i dispensasjonssaker

Det har nyleg kome fem ulike avgjersler frå settestatsforvaltar i dispensasjonssaker der Statsforvaltaren i Rogaland har påklaga kommunale vedtak. Det er breidde i både interesse som blir råka og grunngjeving i klagebehandling. Alle kan ha overføringsverdi for både oss og kommunane våre.


Publisert 04.11.2022

Statsforvalteren har gitt uttale til Lund sin samfunnsdel

Kommunen har laget en oversiktlig og kortfattet samfunnsdel med tydelige mål og delmål knyttet til FNs bærekraftsmål og en punktvis beskrivelse av hva kommunen vil prioritere for å oppnå disse.


Publisert 20.10.2022

Statsforvaltaren har gitt uttale til Suldal sin kommuneplan

Statsforvaltaren rosar kommunen for godt arbeid med kommuneplanen, men kjem med fleire motsegn til konfliktfylte arealforslag.


Publisert 06.10.2022

Statsforvalteren klager på NVE sitt vedtak om å gi konsesjon til flytende vindmøller utenfor Karmøy

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har vedtatt anleggskonsesjon til Marin Energi Testsenter AS (METCentre) for utvidelse av et eksisterende demonstrasjonsanlegg for flytende vindturbiner utenfor Karmøy kommune. Statsforvalteren har klaga på dette vedtaket.


Publisert 03.10.2022

Ny veileder fra Kommunal- og distriktsdepartementet om fritidsboliger

Den 29. september 2022 publiserte Kommunal- og distriktsdepartementet en ny veileder om planlegging av fritidsboliger. Veilederen gir en oversikt over nasjonale føringer og hensyn som er viktige for å sikre en mer bærekraftig lokalisering, utbygging og bruk av fritidsboliger.


Publisert 02.03.2022

Statsforvalteren fremmer innsigelse til detaljreguleringsplan for Vaulen skole

På grunn av manglende uteoppholdsareal i tilknytning til skolen fremmer vi innsigelse til planforslaget, jf. hensyn til barn og unges oppvekstsvilkår fastsatt i pbl. § 1-1, Rikspolitiske retningslinjer for barn og planlegging og Opplæringsloven § 9A-7. 

Videre har vi faglige råd om at:

  • Det sikres lademuligheter for bil og i ansattes sykkelparkering, og at en andel av sykkelparkeringsplassene blir utformet som sykkelparkeringsplass for større sykler/sykkelhenger.
  • Det gjennomføres en reell vurdering av hensiktsmessig energikilde for planen i tillegg til fjernvarme.
  • Det gjennomføres en livsløpsanalyse av planlagte tiltak for å kartlegge det totale forventede klimaavtrykket/klimagassutslipp som følge av denne planen.

Publisert 09.02.2022

Endring av reguleringsplan for omregulering av friområde til bustadføremål i Gjesdal – settestatsforvaltar opphevar formannskapets vedtak

Statsforvaltaren i Rogaland klaga på Gjesdal kommune sitt vedtak om endring av reguleringsplan etter forenkla prosess for omregulering av friområde til bustadføremål. Klagen er grunngjeve med omsyn til barn- og unges interesser og manglande vurderingar og krav frå kommunen om erstatningsareal. Settestatsforvaltar, Statsforvaltaren i Vestland, har konkludert med at vilkåra for å behandla endringa i reguleringsplanen etter den enklare prosessen i plan- og bygningslova § 12-14 ikkje var til stades. Statsforvaltaren opphevar difor vedtaket gjort av formannskapet.


Publisert 09.02.2022

Søknad om midlertidig etablering av ein Artic Dome i Hjelmeland - settestatsforvaltar gjer om kommunens vedtak

Statsforvalteren i Rogaland klaga på Hjelmeland kommune sitt vedtak om å gje midlertidig dispensasjon for oppføring av ein Artic Dome i strandsona på eigedom 64/4. Omsøkt plassering kjem i konflikt med strandsoneinteressane på staden, jf. plan- og bygningslova § 1-8. Statsforvaltaren i Vestland var settestatsforvaltar i saka, og har kome til at vilkåra for dispensasjon ikkje er oppfylt og gjer om kommunen sitt vedtak.


Publisert 04.02.2022

Statsforvalteren har gitt uttale til samfunnsdelen med arealstrategi til Karmøy kommune

Kommunen har utarbeidet et oversiktlig dokument som tydelig er knyttet opp mot FN sine bærekraftsmål. Det er positivt at arealstrategiens hovedgrep gir et tydelig signal om en dreining bort fra en spredt og bilbasert arealutvikling og som støtter opp om en samordnet bolig-, areal og transportplanlegging. Dette har også positive virkninger for natur, klima og samfunnssikkerhet.

Vi savner derimot tydeligere føringer for hvordan de prioriterte satsingsområdene konkret skal følges opp for å nå målene satt i samfunnsdelen. Konkretisering av tiltak kunne også vært gjort i en større grad i arealstrategien for å styrke koblingen mellom arealdelen og samfunnsdelen. Det bør også fremgå tydeligere av planen hvordan satsingsområdene er knyttet til kommunens identifiserte og prioriterte utfordringer, slik de er beskrevet i planstrategien.